Reflex nr 2 2015 - MÅ BRA

• Datum: 15-04-23, Publicerad av peter.andersson@neuroforbundet.se

Armarna ner
Växla upp funktionen i axlarna. Axellederna omges av ligament och muskler och därför är träningen av de musklerna mycket viktig. Dels för att hålla ihop axelleden, dels för att du ska orka lyfta och bära, och om du färdas i rullstol, orka röra dig framåt.

Axlarna har många uppgifter, de sänker och höjer skulderbladen och medverkar till att röra överarmarna i alla riktningar samt stabilisera dem. I varje aktivitet eller övning där armarna rörs spelar axelmusklerna en viktig roll.

HÄR VISAR JAG tre bra axelövningar som du kan göra med hantlar. Hantlarna ska inte vara tyngre än att du kan göra övningarna lugnt och kontrollerat. Du ska kunna lyfta hela vägen genom rörelsen, samt hålla kvar ett ögonblick i toppläget innan du vänder tillbaka.

Klarar du inte att hålla en hantel i vardera handen, kan du också göra övningarna utan tyngder. Ett lättare alternativ är att arbeta med en arm i taget. Är det bara den ena armen och axeln du kan röra, fungerar det lika bra att göra övningarna med bara den. Men du kanockså försöka göra övningen med båda armarna, genom att inte ha en hantel i den sämre fungerande handen.

Övningarna funkar lika bra att göra sittande som stående och de är väldigt bra också för rörligheten i armarna, axlarna och övre ryggen. Gör gärna övningarna i två eller tre omgångar.
Lycka till!

FÖRTYDLIGANDE: I förra numret berördes 5:2-dieten. För en del neurologiska diagnoserrekommenderas ett någorlunda jämnt intag av näring under veckan. Rådfråga din neurolog innan du provar 5:2-dieten i framtiden.

MEJLA MÅ BRA: Har du frågor, önskemål eller tips på ämne, som du vill läsa om på "Må bra" i Reflex? Mejla till: mabra@neuroforbundet.se

Hämta hela artikeln från: Reflex nr 2 2015 - MÅ BRA (PDF-dokument, 4.8 MB)