CP-dagen 5/10: Rickard Trike-cyklar framgångsrikt för Sverige

• Datum: 16-09-16, Publicerad av Håkan Sjunnesson
  • Nyhetsredaktör: Håkan Sjunnesson Neuroförbundet Media

Internationella CP-dagen 5 oktober: För bara drygt två år sedan skaffade ingenjören Rickard Nilsson sin första tävlings-Trikecykel. Han har en medfödd CP-skada och cyklar framgångsrikt för Sverige i olika internationella tävlingar.

28-årige cyklisten Rickard Nilsson sitter För bara drygt två år sedan skaffade ingenjören Rickard Nilsson sin första tävlingscykel. Han har en CP-skada och representerar nu Sverige i Paralympics i Rio. -Cykling ger fart och frihet. Man kan ta ut sig och rensa hjärnan och det är en skön känsla att kunna göra det på egen hand. Foto: Håkan Sjunnesson / Neuroförbundet Media ihopkrupen och kommer ångande i hög fart uppför backen. Hans blick är fokuserad på den knepiga högerkurva han har framför sig. På en Trikecykel som han tävlar med är kurvtagningen det mest knepiga, eftersom dubbla bakdäck gör att det inte går att luta cykeln i kurvorna för att motverka centrifugalkraften.
-Det är faktiskt svårare än det ser ut och det händer att man faller utåt med cykeln om man inte lutar kroppen tillräckligt mycket in mot kurvan. Dessutom är det så att min högersida inte riktigt fungerar som den vänstra och det gör att högerkurvorna är svårare, säger Rickard Nilsson.

Ingenjörexamensjobb på Burcley

2012 var Rickard Nilsson i Kalifornien på Burcleys universitet och gjorde sitt examensjobb som maskiningenjör. Han har en master i mekatronik med inriktning på radiosignalbaserade positioneringssystem inomhus. Ungefär som ett GPS-positioneringssystem, fast som fungerar under tak inomhus. Till exempel för att energioptimera och styra belysningen, värmen och ventilationen i kontorslandskap utifrån vem som är i lokalen och var.
-Belysningen och ventilationen är stora energislukare och vår forskning handlade om att spara så mycket energi som möjligt genom ha mycket dämpning på belysningen och ventilationen när rum inte används av människor och automatiskt tända upp olika mycket för olika personer som rör sig i lokalerna, säger Rickard Nilsson. Ingenjörsutbildningen gav bra ingångar i arbetslivet och Rickard jobbar nu som mjukvaruutvecklare på ett större företag i Stockholm.

Cykel bäst efter sporttest

Under tiden i USA tränade han väldigt mycket också och testade olika idrottsgrenar. Bland annat prövade han på Race Running- en sport där man springer olika distanser på bana med stöd av en springcykel.
För bara drygt två år sedan skaffade ingenjören Rickard Nilsson sin första tävlingscykel. Han har en CP-skada och representerar nu Sverige i Paralympics i Rio. -Cykling ger fart och frihet. Man kan ta ut sig och rensa hjärnan och det är en skön känsla att kunna göra det på egen hand. Foto: Håkan Sjunnesson / Neuroförbundet Media-Jag var bra på den sporten visade det sig, framför allt på längre distanser för jag har tydligen en stor uthållighet i kroppen. Jag har faktiskt tagit några medaljer på VM i den sporten sedan dess, säger han med glimten i ögat. Rickard Nilsson testade också cykel och det visade sig passa honom ännu bättre.
-Jag började träna på tävlingscykel med målet att komma med till Paralympics i Rio och dit är jag på väg nu. Klart häftigt, säger Rickard Nilsson leende med hela ansiktet. -Jag har en bra grundkondition efter mycket sportande så det har gått bra att komma in i cyklingen.

Syrebrist vid födseln

På grund av min medfödda CP-skada orsakad av syrebrist vid födseln, har det varit svårt att hitta en sport som är optimal för honom. Både roligt och utmanande. För antingen behöver man ha bra motorik och styrka i händerna eller så behöver man ha fullt fungerande armar och ben och dessutom bra balans.
-Hela min kropp är i viss mån påverkad. Min vänstra sida är mycket bättre än min högra men jag kan ju gå själv med en krycka och det är jag tacksam för. Jag är väldigt sportintresserad och har testat flera sporter som bowling, bågskytte, judo, trampolin, simning och skidor.
-Men inget av de har egentligen fungerat bra för det har inneburit en ständig tävling mot min egna kropps rörelsehinder. Cyklingen är en sport där jag faktiskt tävlar med min egen kropp mot andra och det är så läckert, tycker Rickard Nilsson.

Höga hastigheter ger risker

Under ett tempolopp blir medelhastighetenFör bara drygt två år sedan skaffade ingenjören Rickard Nilsson sin första tävlingscykel. Han har en CP-skada och representerar nu Sverige i Paralympics i Rio. -Cykling ger fart och frihet. Man kan ta ut sig och rensa hjärnan och det är en skön känsla att kunna göra det på egen hand. Foto: Håkan Sjunnesson / Neuroförbundet Media 25-30 kilometer per timme men i nerförsbackarna kommer man upp i 60 kilometer per timme.
-Det är klart att rädslan finns där då och då och det är en del av sporten och det gäller att lära sig när man kan ta en risk och när man ska cykla safe och säkert.

Jobbar heltid som ingenjör

Han jobbar heltid som ingenjör för att finansiera sitt tävlingscykelintresse. Han är ute och tränar på vägarna 12-15 timmar per vecka plus ett par styrketräningspass. Vintertid blir mörker och halka problem. Då sker träningen inomhus på en träningscykel i 2-3-timmarspass.

Använder Mollii-dräkt för minskad spasticitet

Diagnosen cerebral pares, cp gör att musklerna krampar och blir spastiska och som hjälp för kroppens återhämtning använder Rickard en Mollii-dräkt några timmar i veckan under viloperioder.Det är en ny svensk innovation, en åtsittande tvådelad dräkt med ett stort antal insydda elektroplattor. Dräkten har funnits på marknaden något år nu och med hjälp av tillhörande batteripack och en styrenhet aktiveras dräktens elektroplattor och den svaga strömmen gör att de spastiska musklerna lugnar ner sig. Foto: Håkan Sjunnesson / NeuroMediaDet är en ny svensk innovation, en åtsittande tvådelad dräkt med ett stort antal insydda elektroplattor. Dräkten har funnits på marknaden något år nu och med hjälp av tillhörande batteripack och en styrenhet aktiveras dräktens elektroplattor och den svaga strömmen gör att de spastiska musklerna lugnar ner sig.
-Den här dräkten gör mycket för återhämtningen för att jag ska kunna träna så mycket som jag gör. Den ger en skön känsla i kroppen när jag vilar helt enkelt och avspänningen sitter i ett tag efter man tagit av sig den också, konstaterar Rickard Nilsson.

Läs hela intervjun med Rickard i Reflex Magasin

Denna artikel är ett utdrag ur intervjun med Rickard Nilsson i Neuroförbundets Reflex magasin nr 4-2016, med utgivningsdag den 14 september. Text: Håkan Sjunnesson / Neuroförbundet Media

För bara drygt två år sedan skaffade ingenjören Rickard Nilsson sin första tävlingscykel. Han har en CP-skada och representerar nu Sverige i Paralympics i Rio. -Cykling ger fart och frihet. Man kan ta ut sig och rensa hjärnan och det är en skön känsla att kunna göra det på egen hand. Foto:Tom Skulander med tillstånd
Rickard Nilsson i landslagströja under ett europeiskt linjelopp tidigare i år. Foto: Tom Skulander