Rullstol med på flyget går utmärkt och här är tipsen inför resan

- Det går mycket bra att flyga för den som behöver ha med sig någon form av rullstol eller annat förflyttningshjälpmedel. Men det är några saker du bör förbereda, säger Maria Acrén, ledsagningsansvarig på Arlanda flygplats. Det finns också en ny instruktionsfilm om detta via Swedavias webbplats, i vilken Neuroförbundets ordförande medverkar.

Vi blir allt äldre, och kanske sjukdomar och skador gör att vi får olika former av funktionsnedsättningar med tiden, som gör att vi måste använda rullstol av någon form eller rollator. Samtidigt är många pigga och har vant sig vid att resa långt iväg med flyg då och då. Och detta är en trend som flygbolagen och flygplatserna nu rustar för, att ta om hand alla som vill resa trots funktionshinder i framtiden.

- Det fungerar alldeles utmärkt att flyga trots funktionedsättning men förboka ledsagning 48 timmar innan avresa via ditt flygbolag. Detta för att vi ska kunna hjälpa dig på bästa sätt och för att du ska få en bra start på din resa, säger Maria Acrén chef för Swedavias ledsagning.

- Vi hjälper dig från det att du anländer till flygplatsen hela vägen genom säkerhetskontrollen och lyfter dig in i flygstolen till och med, men kom i god tid och förboka ledsagningen minst två dygn i förväg. Då kommer det att fungera bra och vi får en chans att förbereda, menar Maria Acrén.

Neuroförbundsordförande med i instruktionsfilm

I Swedavias nya film om ledsagning och att resa med funktionsnedsättning och rullstol, medverkar Lise Lidbäck, Neuroförbundets ordförande som är en van flygresenär:

- Jag skulle vilja utmana dig som inte vågat flyga med din rullstol hittills, att pröva detta ressätt. Det fungerar utmärkt och man får väldigt bra service från det att man kommer till flygplatsen tills man sitter i flygstolen och rullstolen är lastad, säger Lise Lidbäck som flugit en hel del genom åren.

- Men det är några saker att tänka på och förbereda. Därför är det bra att titta på den nya informationsfilmen om detta, som Swedavia producerat och där vi i Neuroförbundet fick vara med och berätta, säger Lise Lidbäck. Neuroförbundets ordförande.

Neuroförbundet kommer framöver också ingå med en representant i Swedavias brukarråd när det gäller att få fram så bra tillgänglighet som möjligt på flygplatser och till flygplan.

Bli medlem idag!

Rådgivning & stöd, gemenskap och opinionsbildning. För 32 kronor i månaden.

Jag vill gå med idag!

Stöd oss

Din gåva gör att vi kan fortsätta kämpa för ett samhälle där alla har samma möjligheter och rättigheter.

Ge en gåva idag!