Rullstol med på flyget går utmärkt och här är tipsen inför resan

• Datum: 16-12-19, Publicerad av Håkan Sjunnesson
  • Nyhetsredaktör Håkan Sjunnesson / Neuroförbundet Media - NeuroMedia

-Det går mycket bra att flyga för den som behöver ha med sig någon form av rullstol eller annat förflyttningshjälpmedel. Men det är några saker du bör förbereda, säger Maria Acrén, ledsagningsansvarig på Arlanda flygplats. Det finns också en ny instruktionsfilm om detta via Swedavias webbplats, i vilken Neuroförbundets ordförande medverkar. Poddradiointervju

I Swedavias nya film om ledsagning och att resa med funktionsnedsättning och rullstol, medverkar Lise Lidbäck, Neuroförbundets ordförande som är en van flygresenär:-Jag skulle vilja utmana dig som inte vågat flyga med din rullstol med dig hittills, att pröva detta ressätt. Det fungerar utmärkt och man får väldigt bra service från det att man kommer till flygplatsen tills man sitter i flygstolen och rullstolen är lastad, säger Lise Lidbäck. Foto: Håkan SjunnessonNeuropodden: Lyssna på Maria Acrén, ledsagningsansvarig för Swedavia på Arlanda flygplats som berättar om tipsen inför flygresan när du måste ha förflyttningshjälpedel med dig> (MP3-dokument, 6.5 MB)

Vi blir allt äldre, och kanske sjukdomar och skador gör att vi får olika former av funktionsnedsättningar med tiden, som gör att vi måste använda rullstol av någon form eller rollator. Samtidigt är många pigga och har vant sig vid att resa långt iväg med flyg då och då. Och detta är en trend som flygbolagen och flygplatserna nu rustar för, att ta om hand alla som vill resa trots fiunktionshinder i framtiden.

-Det fungerar alldeles utmärkt att flyga Neuropodden: Lyssna på Maria Acrén, ledsagningsansvarig för Swedavia på Arlanda flygplats som berättar om tipsen inför flygresan när du måste ha förflyttningshjälpedel med dig. Poddardiointervju av Håkan Sjunnesson / Neuroförbundet media- NeuroMedia trots funktionedsättning men förboka ledsagning 48 timmar innan avresa via ditt flybolag. Detta för att vi ska kunna hjälpa dig på bästa sätt och för att du ska få en bra start på din resa, säger Maria Acrén chef för Swedavias ledsagning.
-i hjälper dig från det att du anländer till flygplatsen hela vägen genom säkerhetskontrollen och lyfter dig in i flygstolen till och med, men kom i god tid och förboka ledsagningen minst två dygn i förväg. Då kommer det att fungera bra och vi får en chans att förbereda, menar Maria Acrén.

Neuroförbundsorförande med i instruktionsfilm

I Swedavias nya film om ledsagning ochI Swedavias nya film om ledsagning och att resa med funktionsnedsättning och rullstol, medverkar Lise Lidbäck, Neuroförbundets ordförande som är en van flygresenär:-Jag skulle vilja utmana dig som inte vågat flyga med din rullstol med dig hittills, att pröva detta ressätt. Det fungerar utmärkt och man får väldigt bra service från det att man kommer till flygplatsen tills man sitter i flygstolen och rullstolen är lastad, säger Lise Lidbäck. Foto: Swedavia att resa med funktionsnedsättning och rullstol, medverkar Lise Lidbäck, Neuroförbundets ordförande som är en van flygresenär:
-Jag skulle vilja utmana dig som inte vågat flyga med din rullstol med dig hittills, att pröva detta ressätt. Det fungerar utmärkt och man får väldigt bra service från det att man kommer till flygplatsen tills man sitter i flygstolen och rullstolen är lastad, säger Lise Lidbäck som flugit en hel del genom åren. ´Men det är några saker att tänka på och förbereda. Därför är det bra att titta på den nya informationsfilmen om detta, som Swedavia producerat och där vi i Neuroförbundet fick vara med och berätta, säger Lise Lidbäck. Neuroförbundets ordförande.

Neuroförbundet kommer framöver också ingå med en respresentant i Swedavias brukarråd när det gäller att få fram så bra tillgänglighet som möjligt på flygplatser och till flygplan.

Håkan Sjunnesson / Neuroförbundet Media - NeuroMedia

Här hittar du nya infiormationsfilmen om att flyga med rullstol

Filmen finns med textning på flera olika språk, bland annat på kinesiska, turkiska och persiska

'Lise Lidbäck blir överflyttad i en flygplansstol av Swedavias personal i den nya instruktionsfilmen. Foto: Håkan Sjunnesson / Neuroförbundet MediaNeuroförbundets Lise Lidbäck blir överflyttad i en flygplansstol av Swedavias personal i den nya instruktionsfilmen. Foto: Håkan Sjunnesson / Neuroförbundet Media

Lise Lidbäck intervjuad i Swedavias nya instruktionsfilm.l Foto: Håkan Sjunnesson / Neuroförbundet Media'

Här är filmteamet som producerade och medverkade i Swedavias nya film 2016 om att resa med funktionsnedsättning och medhavda hjälpmedel. Foto: Håkan Sjunnesson / Neuroförbundet Media

.Här är filmteamet som producerade och medverkade i Swedavias nya film om att resa med hjälpmedel.Lise Lidbäck intervjuad i Swedavias nya instruktionsfilm och blir sedan överflyttad i en flygplansstol av Swedavias personal Foto: Håkan Sjunnesson / Neuroförbundet Media

Lise Lidbäck pratar med Swedavias Maria Acrén om hur hon ska tänka och planera inför sin nästa resa. Foto: Håkan Sjunnesson / Neuroförbundet Media

På många flygplatser får en rullstolsburen person används en så kallad high loader( höglastare), eller som här på Evenes flygplats en glidande lyftanordning där en rullstolsburne åker upp i planet via flygplanstrappans "rulltrappa". Foto: Håkan Sjunnesson
På många flygplatser får en rullstolsburen person används en så kallad high loader (höglastare), eller som här på Evenes flygplats, en glidande lyftanordning där en rullstolsburne åker upp i planet via flygplanstrappans "rulltrappa". Foto: Håkan Sjunnesson
Månen på himlavalvet utanför flygplansfönstret. Foto: Håkan Sjunnesson
Världens nu största passagerarflygplan med över 500 passagerare, en AirBus 380 lastas av på Frankfurts flygplats. Foto. Håkan Sjunnesson

Maria Acrén Swedavias ledsagning. Foto: Håkan Sjunnesson / NeuroMedia

-Det fungerar alldeles utmärkt att flyga trots funktionedsättning men förboka ledsagning 48 timmar innan avresa via ditt flybolag. Detta för att vi ska kunna hjälpa dig på bästa sätt och för att du ska få en bra start på din resa, säger Maria Acrén chef för Swedavias ledsagning. Foto: Håkan Sjunnesson / Neuroförbundet Media - NeuroMedia

Läs mer om Neuroförbundets arbete för ett tillgängligt och användbart samhälle för alla>

Bli medlem i Neuroförbundet och bidra på olika sätt till ett kraftfullt arbete för en rättvis neurosjukvård och rehabilitering för alla som behöver detta i vårt land>

--------------------------------

Här hittar du mer information om vad som gäller när du ska ta med rullstol med eller utan batterier/elmotor. Ex. från Swedavias webbplats www.swedavia.se:

Rullstol

Det är viktigt att du berättar att du använder rullstol när du bokar din flygresa. Beskriv gärna vad du behöver ha hjälp med i samband med flygresan, till exempel förflyttning från rullstol till flygplanssäte. Dessutom behöver du ge tydlig information till personalen på flygplatsen om hur din rullstol ska tas isär och sättas ihop.

Reglerna ser lite olika ut beroende på vilken typ av rullstol du använder, vilket gör att du kan behöva förbereda dig på olika sätt. Till exempel är inte alla typer av elektriska rullstolar tillåtna ombord i flygplanens bagageutrymme.

Du kan inte ta med din privata rullstol ombord på flygplanet, utan den måste alltid läggas i bagageutrymmet. Läs mer om detta under rubrikerna Manuell rullstol och Elektrisk eller batteridriven rullstol.

Det kostar ingenting extra att ta med sin rullstol på resa och du behöver inte heller räkna in rullstolens vikt i den totala bagagevikten. På långa flygresor ska det finnas en speciell rullstol ombord på flygplanet, men kontrollera för säkerhets skull i förväg med flygbolaget så att det finns.

Manuell rullstol

Om du har en manuell rullstol går det ofta bra att använda den ända fram till flygplansdörren. Men, på vissa flygplatser måste du lämna in din privata rullstol vid incheckningen och istället låna en som tillhör flygplatsen.

För att minska risken för skador på din rullstol kan du ta av alla lösa delar före incheckning och exempelvis ta med dem i handbagaget. Detta gäller till exempel sprintar av olika slag eller dynan på rullstolen som riskerar att bli blöt i bagagehanteringen.

Elektrisk eller batteridriven rullstol

Om du använder en elektrisk eller batteridriven rullstol måste du checka in den med ditt bagage. När det är gjort får du låna en rullstol som tillhör flygplatsen.

Av säkerhetsskäl får inte alla sorters elektriska och batteridrivna rullstolar lastas på ett flygplan, utan endast elrullstolar med så kallade torrcellsbatterier eller gelébatterier är tillåtna. Därför måste du redan när du bokar resan berätta vilken sorts batterier din elrullstol har.

Du måste också ange mått och vikt för din elrullstol vid bokningen. Ibland kan du även behöva ange rullstolens mått, vikt och batterisort vid incheckningen – så ta med de uppgifterna om de skulle behövas. Vid frakten måste elrullstolens batterikablar gå att koppla ur och sätta fast så att inte strömkretsen sluts. Godkända batterier kan sitta kvar i rullstolen.

Godkända batterier:

• Torrcellsbatterier
  • Gelébatterier

Batterier som inte är tillåtna ombord:

• Våtcellsbatterier (kan skickas till destinationen i förväg som frakt)
  • Litiumbatterier

Kontakta flygplatsen i förväg och kontrollera om du kan skicka dina batterier med frakt, och hur det går till. Om du behöver veta mer om batterierna och kablarna som just din elrullstol har så kan du kontakta det företag som har tillverkat den.

Boka ledsagning när du bokar flygresa

Swedavias telefonväxel: 010 - 109 10 00
'

Det är bra om du bokar ledsagning senast 48 timmar före din flygresa, men boka gärna ledsagning redan när du bokar flygresan. Det underlättar ledsagarnas arbete, som då kan planera sitt arbete på bästa sätt. Var gärna så tydlig du kan när du beskriver dina behov. Fråga också flygbolaget hur lång tid i förväg du bör vara på flygplatsen och ta även reda på när flygplatsen öppnar om du ska resa tidigt på morgonen.

Efter bokningen skickar flygbolaget vidare information om dina särskilda behov till flygplatsen, som ansvarar för att hjälpa dig när du kommer dit.

Ledsagningen varierar beroende på dina behov, vilket ibland kan vara svåra att uttrycka. Här följer därför några nyckelmeningar som kan vara bra när du kontaktar oss:

• Jag använder rullstol.
  • Jag använder rullstol men kan gå korta sträckor själv.
  • Jag behöver hjälp till och från flygplanet.
  • Jag behöver hjälp att ta mig ombord på flygplanet.
  • Jag har svårt att gå i trappor.
  • Jag känner oro.
  • Jag har svårt att hitta.
  • Jag har en hörselnedsättning.
  • Jag har en synnedsättning.
  • Jag har assistanshund.
  • Jag måste ha med mig syrgastuber på resan.

Om du har möjlighet får du gärna berätta vid bokningen vilken typ av ledsagning du vill ha med hjälp av beskrivningarna längst ner på den här sidan.

Så tar du med mediciner - packa dem i handbagaget

Packa alltid dina mediciner i ditt handbagage. Även om personal på flygplatsen försöker undvika att bagage som checkas in blir försenat, och i värsta fall förstört eller borttappat, så kan det tyvärr hända ändå.

Om du har flytande mediciner i handbagaget visar du bara upp det när du passerar säkerhetskontrollen. De kommer att säkerhetskontrolleras tillsammans med övrigt handbagage eller med en särskild utrustning som används för att kontrollera vätskor.

Transportstyrelsens webbplats om mediciner i handbagaget (nytt fönster)