Niemi i Kommunalsamtal: "Undersköterskeyrket måste stärkas!"

• Datum: 17-08-24, Publicerad av Håkan Sjunnesson
  • Nyhetsredaktör: Håkan Sjunnesson / NeuroMedia

Under ett frukostsamtal i Visby under Almedalsveckan diskuterades undersköterskornas roll i den allt mer avancerade vården. Neuroförbundets kanslichef Kristina Niemi deltog och gav viktiga inspel ur många Neuroförbundsmedlemmars horisont. Poddradioreportage!

Lyssna på poddradioreportaget om undersköterskernas viktiga roll inom vården med Kristina Niemi, Emma Almebäck och Jane Lindell Ljunggren. Reporter Håkan Sjunnesson / NeuroMedia (MP3-dokument, 10.5 MB)

Lyssna på poddradioreportaget om undersköterskerollen med Neuroförbundets Kristina Niemi. Reporter Håkan Sjunnesson / NeuroMedia
Neuroförbundets kanslichef Kristina Niemi tar med patientperspektivet från Neuroförbundets medlemmar i samtalet.
-Det får aldrig tummas på patientsäkerheten. Därför måste undersköterskorna och vårdbiträdena vara välutbildade, betonar hon. Foto. Håkan Sjunnesson / NeuroMedia

Jane Lindell Ljunggren Demesnförbundet. Foto: Håkan Sjunnesson / NeuroMedia
Jane Lindell Ljunggren Demensförbundet intervjuad i Neuropodden ovan.

Samtalstrio i Kommunals regi med Kristina Niemi från Neuroförbundet deltagande om undersköterskornas roll i framtidens neurosjukvård. Foto: Håkan Sjunnesson / NeuroMedia

Samtalstrion tog chansen till en welfie efter frukostsamtalet i fackförbundet Kommunals regi. I diskussionen om säker vård i hemmet kom Neuroförbundets kanslichef Kristina Niemi (t.h.) med viktiga inspel ur patientperspektiv. Hon är i grunden apotekare och mycket av hemvården handlar om säker medicinhantering och där har undersköterskorna en livsviktig roll i framtidens neurosjukvård.

Läs mer om NeuroMedias rapportering och Neuroförbundets medverkan under Almedalsveckan 2017 och åren innan>

Läs mer om en rad neurologiska diagnoser som Neuroförbundet har mycket information om och också att leva med>

Bli medlem i Neuroförbundet och bidra till den neurologiska forskningen>

Läs mer om Neuroförbundets opinionsarbete för en rättvis neurosjukvård>