BrainBus-projektet fick 7 miljoner av PostkodLotteriet

• Datum: 13-09-16, Publicerad av peter.andersson@neuroforbundet.se

Projektet BrainBus går ut på att informera om hjärnan och hjärnans sjukdomar för ökad kunskap och förståelse. Det är ett gemensamt projekt mellan Neuroförbundet och ParkinsonFörbundet.

Margot Wallström delade ut BrainBus-checken till Neuroförbundets företrädare Marit Jenset och Lise Lidbäck. Foto: Håkan Sjunnesson Neuroförbundet Media

Om BrainBus 2014 - Detta är bakgrunden och målsättningen - nyhetsreportage 1

-Vi vill att människor runt om i landet ska få lära sig mer om neurologiska sjukdomar. Vi tror mycket på Neuroförbundets arbete med detta, säger Margot Wallström.

-Det handlar om PostkodLotteriets arbete för projekt om tolerans och mångfald. Vi tycker att Neuroförbundets och ParkinsonFörbundets gemensamma projekt BrainBus, är ett utmärkt exempel på det. Det handlar om att lära människor i alla åldrar om hjärnans sjukdomar som drabbar så många, säger Margot Wallström.

Betyder mycket för många

Neuroförbundets nya ordförande Lise Lidbäck tog emot checken tillsammans med förra ordföranden Kathleen Bengtsson-Hayward och Neuroförbundets generalsekreterare Marit Jenset. Lise Lidbäck är mycket nöjd med beskedet.
-Fantastiskt roligt att vi och ParkinsonFörbundet nu får de här 7 miljoner kronorna till vårt gemensamma projekt BrainBus, som kommer att betyda mycket för många. 500.000 människor, var 20:e människa, har en neurologisk diagnos, säger Lise Lidbäck mycket nöjd med beskedet.

-Vi ska utrusta och använda denna buss för att informera och fortbilda människor om hjärnan och hjärnans sjukdomar runt om i landet kommande år, säger Lise Lidbäck ny ordförande för Neuroförbundet (t.v.). Lise tog emot checken tillsammans med förra ordföranden Kathleen Bengtsson-Hayward och Neuroförbundets generalsekreterare Marit Jenset (ovan t.h.).

Postkodlotteriet

Mångfald för ett framgångsrikt Sverige

Mångfald för ett framgångsrikt SverigePostkodLotteriet har dragit igång en satsning som heter Hela Sverige – För mångfald och tolerans. Vi vill visa att alla behövs i Sverige för att vårt land ska fungera bra.
Här kan du läsa om vilka projekt de stödjer. Bland annat delar de ut 60 miljoner kronor till helt nya initiativ. Man tipsar även om hur du kan engagera dig. Du kan också lära dig mer om hur din arbetsplats kan bli mer tolerant och rik på mångfald.