1965 invigdes Vintersol, men det började 1956

• Datum: 15-11-06, Publicerad av peter.andersson@neuroforbundet.se

Året var 1956. En svensk veterinär Bengt Rylander som hade diagnosen MS hade anlänt till den spanska ön Tenerife och den lilla fiskebyn Los Christianos. Han hade fått ett tips från en sjöman om platsen där det aldrig regnade. Enligt dåtidens rapporter hade byn vid denna tidpunkt ca 1200 invånare plus 12 getter och ett hundratal höns.

Bengt som av ortsborna kallades Don Benido upptäckte att han mådde otroligt väl av det varma soliga klimatet och bjöd därför in några vänner med såväl neurologiska som reumatiska diagnoser och de kunde dra samma slutsats - ett stabilt och varmt klimat är läkande för både kropp och själ! Vännerna klämde in sig i ett trångt primitivt, men trivsamt boende och fick hjälp med allt de behövde från lokalbefolkningen.

Vintersol 2 Neuroförbundet

Allt fler svenskar med olika funktionsnedsättningar kom och ville ta del av det soliga och helande klimatet och det sägs att den allmänna uppfattningen hos dåtidens ortsbefolkning var att alla svenskar satt i rullstol eller använde käpp. Till slut lyckades man med ekonomiskt bistånd från Sverige köpa ett markområde där rehabiliteringskliniken Vintersol invigdes år 1965. Tyvärr fick Don Benido aldrig uppleva invigningen då han gick bort året innan i Los Christianos.

Vintersol 3 Neuroförbundet
Jag har själv haft den stora förmånen att få komma hit på rehabilitering ett flertal tillfällen. Den kraft och energi som jag sedan har kunnat ta tillbaka med mig hem till Sverige har underlättat livet hemma på ett helt fantastiskt sätt. Jag vet också att jag inte är ensam om att känna så. Men jag är också smärtsamt medveten om att det finns många fler som skulle behöva få ta del av Vintersols läkekraft än som får göra det. Det handlar om en ojämlik tilldelning i landet beroende på hur landsting och regioner prioriterar sina resurser. Det handlar också om att det behövs en ökad kunskap om vad en livsinriktad livslång rehabilitering faktiskt kan innebära för såväl individen som för samhället. Den här kunskapen är en viktig uppgift för Neuroförbundet att sprida och inte minst ska vi aldrig ge oss när det gäller att driva våra medlemmars rätt till rehabilitering.
I kväll firar jag och ca 250 andra inbjudna Vintersols 50-årsdag. En vackrare och kraftfullare 50-åring får man leta efter. Allt detta är möjligt tack vare några människors fantastiska upptäckarlust och entreprenörsskap och tro på att alla svårigheter går att övervinna.

Grattis Vintersol! Tack för allt du gjort för oss genom åren. Vi skall förvalta dig väl och jobba vidare för att att alla som behöver din läkande kraft ska få den!

Lise Lidbäck
Förbundsordförande/President