• Datum: 16-08-16, Publicerad av peter.andersson@neuroforbundet.se

Sitter i skrivandes stund på mitt arbetsrum på förbundskansliet. Det är första veckan efter några fantastiska veckors ledighet och batterierna är fulladdade inför en spännande höst. Inte minst har jag familjens obligatoriska Smögenvecka på Västkusten i färskt minne och extra roligt denna gång var att det blev många trevliga pratstunder med medlemmar som jag träffade på alla möjliga platser.

Det är bara att konstatera att vi på Neuroförbundet har mycket att kämpa vidare för och nu är det dags för en rivstart inför en spännande höst!Ingen Smögenvecka är heller komplett utan den obligatoriska räksmörgåsen på konditori Skäret tillsammans med vännen Bodil. Vi träffades första gången på rehabiliteringsanläggningen Vintersol och hon är också sekreterare i styrelsen för Neuroförbundet Måsen. Sammanfattningsvis ett antal fina sommarveckor med skiftande väder och många härliga kontakter.

Det märks också i nyhetsflödet att vardagen är på återtåg igen. I förra veckans nyheter exempelvis, http://www.svt.se/nyheter/inrikes/kraftig-okning-av-unga-som-fortidspensioneras rapporterades det om att antalet unga med i åldrarna 19-29 år som uppbär aktivitetsersättning har ökat med hela 51 % de senaste 10 åren. 37 000 unga personer som inte anses kunna arbeta. Ett av skälen till detta uppges vara en allt hårdare arbetsmarknad för personer som lever med en funktionsnedsättning. Det måste till en rejäl förändring. Säkerligen finns det personer i den här kretsen som aldrig kommer att kunna arbeta eller studera, men i statistiken finns också de som har en outnyttjad kompetens som bara väntar på att bli tillvaratagen. Det handlar om flexibilitet och nytänkande och vi har skrivit ett antal bloggartiklar och tidningsartiklar genom åren som handlar om att tillvara ta alla människors resurser på bästa sätt. Självfallet måste alla ha möjlighet att bidra efter egen förmåga!

Hetsjakten på assistansreformen har också nått nya höjder under senvåren och sommaren. Ett exempel är detta inslag från Ekot som sändes den 12 augusti: http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=6493372

Huvudinnehållet handlar om att det skall tas nya grepp för att komma till rätta med "assistansfusket". Under ett antal tillfällen har Försäkringskassans GD lyft fram att det finns beräkningar som visar på att över 10 % av utbetalda assistansmedel är felaktiga. Detta trots att det inte finns någon grund för dessa siffror och trots att Försäkringskassans verkliga återkrav är på 0.16%. Brott är svåra att upptäcka hävdas det. Trots detta hävdar man sig "veta" att fusket är betydligt mer omfattande. Givetvis skall fusk och kriminalitet stävjas och bestraffas, men i dagsläget bedrivs rena hetsjakten på frihetsreformen som ska ge alla samhällsmedborgare likvärdiga livschanser. Formuleringen i artikeln är hårresande:

"I år går sammanlagt 30 miljarder ut till omkring 16 000 personer som har assistansersättning"

Med den skrivningen luras allmänheten att tro att tonvis med pengar går rätt ner i fickan, fria att disponera av assistansberättigade med rymliga samveten. Sanningen är att de allra flesta inte ser röken av några pengar och dessutom går drygt hälften direkt tillbaka i form av skatter.

Ingen skulle väl få för sig att skriva "I år går X antal miljarder till patienterna i vården" eller " I år går X antal miljarder till hemtjänstens kunder"?

Skamligt att myndigheter på detta sätt tillåts fortsätta sin "assistanskampanj" med fiktiva siffror via okritisk media!

Som tur har det också varit goda nyheter! Exempelvis att en ny gen som kan kopplas till sjukdomen ALS har identifierats. http://www.svt.se/nyheter/utrikes/ice-bucket-challenge-finansierad-forskning-har-gjort-stort-genombrott?cmpid=del%3Apd%3Any%3A20160727%3Aice-bucket-challenge-finansierad-forskning-har-gjort-stort-genombrott%3Anyh

Önskar dig en fortsatt trevlig vecka!
Lise Lidbäck Ordförande i Neuroförbundet

Diskutera gärna på: http://neuroforbundet.se/community/blog/?blogId=10417&entryId=1295