Det måste kosta att förfalska parkeringstillstånd

• Datum: 15-08-18, Publicerad av peter.andersson@neuroforbundet.se

Lathet är inget funktionshinder- parkeringsskyltNu börjar en härlig, om än bitvis kall och blöt sommar nalkas sitt slut och vi är åter fulltaliga på förbundskansliet, laddade för en spännande höst!

Detta blir mitt första blogginlägg efter semestern och det måste erkännas att jag skriver det med en viss ilska och frustration. Min älskade morfar Karl-Otto som var en hyvens man använde ofta ett ordspråk som man inte hör så ofta idag – Hut går hem! Tyvärr har jag med tiden lärt mig att alla människor tyvärr inte har någon hut i kroppen och skaffar sig fördelar på andras bekostnad utan att skämmas det minsta. Ett exempel på detta hörde vi på gårdagens nyheter. SVT har under 2 månaders tid studerat hundratals bilar som parkerat på handikapprutor i Stockholms innerstad. Alla med någon form av tillstånd för rörelsehindrade. De gjorde samma iakttagelse som jag själv har gjort i många år, nämligen att påfallande många av bilarna var mycket exklusiva. Självfallet kan personer med rörelsehinder ha råd och möjlighet att äga en bil i miljonklassen, men det är som sagt påfallande ofta. I oktober och november lät trafikkontoret i Stockholms stad kontrollera de utländska handikappstillstånd om de observerade. Sammanställningen visade att av 740 tillstånd låg 95% i svenska bilar. Enligt enhetschef Karin Hebel är majoriteten troligen falska.

En parkeringsvakt som intervjuas uppskattar att 70% av parkerandet med handikappstillstånd handlar om missbruk.

Flera artiklar har publicerats under morgonen som påtalar förekomsten av ligor och öppen försäljning på nätet. Eftersom jag är en nyfiken person ger jag mig ut på nätet och googlar lite. Hamnar bland annat på detta forum http://www.zatzy.com/forum/showthread.php?377601-Varf%F6r-s%E5-m%E5nga-handikapplatser Vad sägs om följande inlägg:

"Ähh handikapplatser är till för oss med lite finare bilar som inte vill ha bucklor på bilen.
Så parkera där och var nöjd. Vill du undvika böter så gör du en egen handikapp-skylt på datorn hemma o skriver ut så är du safe sen!
Happy Parking!"

Det skall kosta att missbruka och förfalska parkeringstillstånd för personer med funktionsnedsättningar. Våra myndigheter måste skyndsamt sätta in åtgärder för att stävja åtminstone en del av fusket. Svenskregistrerade bilar med utländska parkeringstillstånd skall naturligtvis kontrolleras och tillståndet kan också styrkas med hjälp av Id-handlingar och genom att vara registrerat på bilen. Som det är idag är parkeringsvakterna förhindrade att agera.

Ett annat oskick som är vanligt är alla dessa människor som ställer sig på handikapprutor utan tillstånd för att de "bara" skall göra ett snabbt ärende eller vänta på någon. De förklarar sig villiga att flytta på sig om någon kommer. Detta är ett förkastligt beteende. Hur skall personen som behöver platsen kunna kostatera att någon annan står där olagligt så länge man sitter i sin bil?

Sista ordet är verkligen inte sagt i den här frågan! Skulle väldigt gärna vilja ta del av just dina erfarenheter kring parkeringstillstånd. Och vilka åtgärder tycker du skall vidtas för att stävja fusket? Skriv gärna en kommentar här på bloggen.

Lise Lidbäck
Förbundsordförande Neuroförbundet

Läs även: Parkeringstillstånd fortsätter att uppröra och beröra