Jag är alltid lika förväntansfull inför varje nytt årsskifte!

• Datum: 16-01-12, Publicerad av Håkan Sjunnesson

Så har vi kommit in en bit på det nya året och jag hoppas att du i likhet med mig har haft det skönt och avkopplande över helgerna.

Jag är alltid lika förväntansfull inför varje nytt årsskifte och fundersam över vad det nya året kan föra med sig.

Den här veckan som för övrigt blir årets första hela arbetsvecka inleddes med ett styrgruppsmöte för Brainbus med Parkinsonsförbundets ordförande Bo Erixon och Generalsekreterare Inger Lundgren. I år är det sista året för vårt gemensamma projekt – vår utställning om Hjärnan att rulla runt i vårt avlånga land. Tusentals personer har hittills hunnit se vår fina utställning och många har också skrivit under vårt upprop om att det behövs fler neurologer i Sverige.

Om du ännu inte hunnit besöka Brainbus kanske möjligheten dyker upp framåt sommaren? (se länken till BrainBus webbplats nedan!)

Håll utkik på vår hemsida så kan du se hur turnén kommer se ut. Vårt samarbete med Parkinsonförbundet är väldigt givande och överhuvudtaget så är det min övertygelse om att samarbete över förbundsgränser är ett sätt att stärka varandra på ett väldig effektivt och bra sätt. Faktum är att det är mycket som förenar oss och vi har allt att vinna på att skapa vinnande team över gränserna i olika viktiga frågor.

Det finns övrigt många viktiga frågor att bevaka och arbeta med under 2016. Förutom Neurosjukvården ur många olika aspekter, så kommer det att handla om rättigheter som exempelvis LSS, personlig assistans, patientlagstiftningen, parkeringstillstånd, rätt till hjälpmedel och rehabilitering bara för att nämna några.

Helt klart är att ovanstående rättigheter är något vi måste kämpa för att få behålla. De är inte självklara på något sätt och i den kampen kommer vi aldrig ge oss. Men vi behöver bli många fler för att göra våra röster hörda och därför hoppas jag också att många fler med neurologiska diagnoser och deras anhöriga väljer att bli medlemmar under året, för jag lovar – vi har mycket att erbjuda.

Önskar dig en riktigt god fortsättning på det nya året!

Lise Lidbäck
Ordförande i Neuroförbundet

Läs mer om projektet BrainBus- en rullande utställning om hjärnan och hjärnans sjukdomar. Ett utställningsprojekt 2014-2016 mellan Neuroförbundet och Parkinsonförbundet som sker med stöd från Postkodlotteriets projektmedel kring mångfald och tolernas>