Rullstol på en lyftplatta till ett tåg

Vilken rullstol får man ta med sig på tåget?

, Lise Lidbäck

Vad är egentligen en Permobil? Och vilken rullstol får man egentligen ta med sig på tåget? I lördags kväll skulle jag åka från Katrineholm till Stockholm med X 2000. Jag hade åkt dit på förmiddagen utan några som helst problem och humöret var på topp. Jag hade haft fantastisk dag med Neuro på Stan där jag haft förmånen att träffa såväl förtroendevalda som medlemmar, kollegor och intresserade besökare.

När tåget stannar tittar en mycket irriterad tågvärd ut genom dörren och utbrister: "jag blev informerad om att det skulle komma en rullstol. Det där är en permobil! Den får inte åka med!". När jag med en dåres envishet hävdat att min elektriska rullstol av just märket Permobil uppfyllde alla krav på såväl mått som vikt, så påbörjades en hopplös kamp med lyftplattan, som tågvärden inte lyckades fälla ut ordentligt. Det hela slutade med att jag och min ledsagare blev kvar på stationen i väntan på att nästa tåg skulle infinna sig. Vi kom hem till slut. På nästkommande tåg fanns en kunnig tågvärd som kunde hantera lyftplattan galant. Dessutom bjöd han på kaffe.

Varje vecka hör jag historier som slutat mer eller mindre lyckligt med hjulbenta personer som försöker åka med kollektivtrafik i olika former. Och dessa historier engagerar kan jag lova. Som beroende av hjälpmedel för att kunna förflytta sig är det ofta förenat med stor oro när man ger sig ut i världen. I synnerhet också för att alla hjälpmedel med hjul inte fungerar eller är tillåtna i kollektivtrafiken. I det här inlägget tänkte jag dock hålla mig till just tåg. Ett hjälpmedel som alltmer förskrivs är så kallade elscootrar. Det finns också de som väljer att köpa egna och veckopressen brukar vara fulla med annonser på dylika fordon. Dessa är dock oftast inte alls lika robusta som de som förskrivs som hjälpmedel. Tanken med en elscooter är att den ska underlätta för den som behöver ha ett hjälpmedel för att förflytta sig utomhus. Exempelvis ta promenader, uträtta ärenden och så vidare. Den är inte lämpad att använda inomhus och oftast inte heller säker nog att sitta kvar i under färd med kollektiva färdmedel. Man bör då alltid kunna flytta över till ett säte. Dessa fordon kallas oftast felaktigt i folkmun för Permobiler, vilket kan göra att förvirrande situationer kan uppstå, som för just min tågvärd i lördags. Det är nämligen så att just elscootrar inte får åka med i SJ:s passagerarvagnar.

Dan Rotkopf på en scooter

På bilden syns Neuroförbundets receptionist Dan på sin elscooter av märket Minicrosser.

Dels så handlar det om att måtten och konstruktionen inte är säkra för lyftplattorna, dels handlar det om att dålig svängradie gör det i stort sett omöjligt att köra in i själva vagnen och till sist handlar det också enligt SJ om en säkerhetsrisk. Tågvärden hade visserligen rätt i att jag körde en Permobil. Men det handlade inte om en elscooter utan en elrullstol av varumärket Permobil av modellen C500. Ett varumärke som numera är så känt att i princip alla elrullstolar och scootrar kallas för detta oavsett ursprung. Min tågvärd blandade helt enkelt ihop äpplen och päron och det händer ofta. Men vad är det då som gäller på tåget egentligen?

På SJ:s hemsida kan man läsa om vad som gäller. Här finns en måttabell och maxvikter angivna för stol inkl brukare. En elrullstol av min typ uppfyller måtten och väger 158 kg plus passagerare. Alltså inga problem när lyftplattan fungerar som den skall. Svängradie fungerar också inne i tåget.

På hemsidan går det också att utläsa att elscootrar inte får medtas av de skäl jag angav ovan. De räknas dessutom som färdmedel (typ cykel). Problem kan dock uppstå när jag kontaktar SJ för att fråga om just "Permobil". Har jag tur så får jag kontakt med någon som vet vad en Permobil är och får då information om att det går bra att ta med den på tåget. Har jag otur så är det någon som tror att det är en elscooter och då riskerar jag att få ett nekande svar. Eller så tror jag själv att jag kör en Permobil, fast jag har en elscooter. Får besked att jag kan ta med den på tåget, fast det inte går. Ja, du förstår säkert dilemmat.

På Neuroförbundet vill vi att alla som behöver använda hjälpmedel givetvis också skall kunna göra det på resor. Det skall vara möjligt att ta med sig sina hjälpmedel på såväl färdtjänstbussar som på annan kollektivtrafik. Därför är det också viktigt att rätt sorts hjälpmedel förskrivs. Kanske är det så att jag egentligen behöver elrullstol istället för en elscooter om mitt rörelsehinder är stort? Jag gjorde själv den överflyttningen för några år sedan och jag måste erkänna att jag väntade alldeles för länge med det bytet.

Men vi jobbar vidare på tillgängligheten och att alla som behöver det skall erbjudas möjlighet att ta med sina hjälpmedel oavsett om det handlar om elrullstolar, vanliga rullstolar, Permobiler eller elscootrar.

Kanske har du själv någon erfarenhet eller tankar som du vill dela med dig av?