Debatterade regeringens idé om hälsoväxling och sjukskrivningsansvar

• Datum: 16-07-05, Publicerad av Håkan Sjunnesson
  • Nyhetsredaktör Håkan Sjunnesson

Regeringens förslag om hälsoväxling, att arbetsgivaren ska stå för 25 procent av den långtidssjukskrivnes ersättning, har mött mycket motstånd. Inte minst inom funkisrörelsen och därför mötte Neuroförbundets ordförande socialförsäkringsministern i Almedalen. Foto: Håkan Sjunnesson / Neuroförbundet Media

Emil Källström, Centerpartiets ekonomiskpolitiska talesperson hade en spänstig debatt om hälsoväxlingen med socialsförsäkringsminister Annika Strandhäll (S). Foto: Håkan Sjunnesson.

Hälsoväxlingen är en reform som regeringen nu driver. En av ministrarnas huvudidéer är att arbetsgivarna ska få ta ett mycket större ekonomiskt ansvar för sina anställda som är långtidssjukskrivna, för att minska sjukskrivningarna på sikt. Tanken är att arbetsgivaren ska stå för 25 procent av den sjukskrivna personens ersättning efter 90 dagars sjukskrivning och framåt utan bortre gräns. Detta skulle vara en arbetsgivarmorot för att minska risken för misstrivsel och skador av olika slag.

Men funktionshinderrörelsen med Neuroförbundet i spetsen i ett Almedalsseminarium, hävdar att detta hälsoväxlingsförslag skulle innebära att personer med funktionsnedsättning får mycket sämre chanser till arbete. Detta eftersom arbetsgivare inte vågar ta på sig ett ekonomiskt ansvar för personer som riskerar att bli sjukskrivna.
Socialförsäkringsminister Annika Strandhäll menar att funkisrörelsen överdriver riskerna och att personer med funktionsnedsättningar ska undantas i hälsoväxlingen. Neuroförbundets ordförande Lise Lidbäck står fast vid att många medlemmar riskerar att slås ut från arbetsmarknaden om detta hälsoväxlingsförslag beslutas. Hon passade också på att föra fram Neuroförbundets förslag om nytänkande i Sverige inom detta område; att införa arbetsmarkandsreformen Flexjobb, enligt dansk framgångsrik förebild.

Håkan Sjunnesson

Läs mer om Flexjobbsmodellen>

Neuroförbundets ordförande Lise Lidbäck och socialförsäkringsminister Annika Strandhäll respekterar varandra åsikter.

Menette von Son Schulman driver ett hotell i Visby och pekade på problematiken för ett litet företag och ekonomiskt ansvar för långtidssjukskrivna. Ulla Tansen Vardaga och Karin Stenström från Ikea är också kritiska till regeringsförslaget. Foto: Håkan Sjunnesson