Cyklisten Jenny Ljungberg från Neuroförbundet

, Johanna Rönnholm

I slutet av september så kom Jenny cyklandes från Kristianstad till Sölvesborg och då när hon var i Sölvesborg så cyklade hon ut till Valjeviken och då var det några från Valjeviken som mötte henne på cykel. Vi från tidningen Babbel var på besök och såg när hon cyklade in på Valjeviken.

År 2011 diagnostiserades Jenny Ljungberg med MS, något som vände upp och ned på hennes tillvaro. Sedan dess har Neuroförbundet varit en viktig del av hennes liv. Till vardags arbetar Jenny inom skolan. Nu ska hon ge sig ut på ett landsomspännande cykeläventyr med ett viktigt budskap. Målet är att samla in pengar till Neuroförbundets verksamhet och forskning samtidigt som hon sprider medvetenhet kring neurologiska diagnoser.

Hennes projektledare från Neuroförbundet Cornelia Graje berättade lite om cyklingen för oss medan vi väntade in henne.

-I augusti startade Jenny cyklingen i Kiruna och hon cyklar runt hela Sverige och målet är i Stockholm den 16 oktober, säger Cornelia Graje.

Hon cyklar över 300 mil, 40 stopp på 70 dagar, säger Cornelia Graje.

Samlar in pengar till Neuroförbundet. I Neuroförbundet stöd till forskning. Längs vägen har hon träffat medlemmar och värvat medlemmar, säger Cornelia Graje.

Hon cyklade på landsväg, stigar och grusvägar.

-Hennes projektledare berättade också att hon hade ett trygghetslarm så hon kunde se var Jenny var om det skulle hända något.

Mera om Jenny Ljungberg och hennes cykling kan ni läsa om i nästa nummer av tidningen Babbel.

Reporter: Johanna Rönnholm

Foto: Christer Svensson