Neurologi i Sverige

Nyheter från Neurologi i Sverige - Vecka 45 2023

Rekordstort bidrag till ALS-forskning.

Nyhetsbrev v.45 2023 l

Vill du synas här? Kontakta annonsera@pharma-industry.se

Nyheter från Neurologi i Sverige - Vecka 45

Här kommer veckans nyheter och aktuella utbildningar!

Trevlig helg!

Nyhetsbrevet är endast avsett för personer inom sjukvården och läkemedelsindustrin.

Aktuella utbildningar och
webbinarier inom neurologiområdet

Kaj Blennow, pionjär inom Alzheimers sjukdom, får danskt prestigepris

10 nov 2023 - Rigshospitalets internationella KFJ-pris går i år till svenska professor Kaj Blennow, som anses vara världsledande inom utveckling av biomarkörer för diagnostik av Alzheimers sjukdom. (Läs hela nyheten på danska.)

Utbildning,
ST-kurs i Primära intracerebrala tumörer med fokus på gliom och meningeom
16-19 januari 2024

Nationella Planeringsgruppen för CNS-tumörer bjuder in till ST-kurs i Primära intracerebrala tumörer med fokus på gliom och meningeom.
16 – 19 januari 2024, Lejondals slott, Bro.

Cancerakademin Norr

Genetik och biomarkörer för åldersrelaterad skörhet

7 nov 2023 - Skörhet är ett åldersrelaterat tillstånd som kännetecknas av fysiologisk nedgång och är en stark prediktor för funktionshinder och dödlighet. Forskare försöker nu öka vår förståelse av skörhetens biologi och att hitta sätt att identifiera sköra äldre för att förbättra individualiserad vård och omsorg vid skörhet.

Rekordstort bidrag till ALS-forskning

7 nov 2023 - Neuroförbundet delar ut nära 14 miljoner kronor till tre ALS-forskningsprojekt. Forskningen ska bidra till bättre omvårdnad, nya mediciner och precisionsläkemedel. Det är den största summa vi på Neuroförbundet har delat ut och förhoppningen är att bidragen ska kunna förbättra livet för många, säger Lise Lidbäck, förbundsordförande för Neuroförbundet.

Läs hela nyheten »

Den starka obehagskänslans plats i hjärnan hittad

6 nov 2023 - Forskare har identifierat en ny nervcellskrets i hjärnan som vid aktivering ger upphov till stark obehagskänsla. Genom upptäckten kan de också för första gången visa att subtalamus, en struktur i hjärnan som kontrollerar viljestyrda rörelser, även kan spela en roll i utvecklande av depression. Resultaten kan leda till bättre behandling vid Parkinsons sjukdom. Studien har publicerats i den vetenskapliga tidskriften Cell Reports.

Läs hela nyheten »

Hög biologisk ålder kan öka risken för demens och stroke

6 nov 2023 - Personer med högre biologisk ålder än deras faktiska kronologiska ålder har signifikant ökad risk att drabbas av stroke och demens, framför allt vaskulär demens. Det visar en studie från Karolinska Institutet som publiceras i Journal of Neurology, Neurosurgery and Psychiatry.

Neurologi i Sverige
c/o Convendum, Gävlegatan 16 |Box 6019| · SE-102 31 STOCKHOLM