Påverka regeringen direkt

Påverka regeringen direkt!

Den 20 september presenterar regeringen sin budget och fram till dess finns det chans att påverka. Via länken når ni ett färdigskrivet mejl som ni antingen kan komplettera eller skicka direkt. Adressen är redan inlagd.

Mejla regeringen

Alla mejl måste registreras och får enligt lag inte raderas som skräppost. Det innebär att varje skickat mejl blir en påminnelse om att vi är många som kräver en höjning av den statliga assistansersättningen.

Bakgrund till aktionen

Det spelar ingen roll att en människa beviljas personlig assistans – om det inte finns pengar att genomföra den. Det spelar ingen roll att många vill jobba som assistenter – om de inte kan erbjudas löner som går att leva på. Inget spelar roll – om det inte finns en assistansersättning som gör det möjligt.

Idag ersätter staten den personliga assistansen med 324,50 kronor per timme. Att jämföra med den genomsnittliga kostnaden för hemtjänst i ordinärt boende på 921 kronor per timme. Det skiljer hela 596,50 kronor per timme. Vi behöver ynka 40 kronor mer i timmen för att komma i nivå med den allmänna löneutvecklingen igen. Det är inte mycket begärt. Vi slåss för livet.

Hjälp oss att nå fler

Vi har tagit fram en affisch med en QR-kod till det färdigskrivna mejlet. Affischen kan ni både sprida vidare till era medlemmar och själva sätta upp i ert lokalområde på en godkänd anslagstavla. Här är tre ställen en kan sätta upp affischer, men ni har säkert en massa bra egna idéer.

• Inom kommunen: Ta reda på var det är tillåtet att sätta upp affischer genom att söka på t.ex. Halmstad godkänd affischering.
  • Bibliotek: Fråga personalen om ni får sätta upp en affisch på deras anslagstavla.
  • Personalrum: Fråga ansvarig om ni kan sätta upp en affisch i personalrummet.

Ladda ner affischen här

Det är viktigt att vi inte bryter mot lagar eller regler kring affischering.

Läs mer om kampanjen Rimliga villkor i den personliga assistansen på vår hemsida Rimligavillkor.se

Tack för ert engagemang!
Tillsammans för rimliga villkor – assistansberättigade, personliga assistenter och assistansanordnare.