Närbild på Lise Lidbäck. Foto.
Tillgången till multidisciplinär rehabilitering efter stroke är både bristfällig och ojämlik i landet. Neuros ordförande Lise Lidbäck debatterar tillsammans med Strokeförbundet. Foto: Alfred Skogberg.

”Tillgången till rehabvård efter stroke är ojämlik”

Det kommunala och regionala självstyret gör att det kan bli olika tolkningar och tillämpningar av nya vårdförloppet, skriver Lise Lidbäck, Neuro, och Carina Petersson, Strokeförbundet på Dagens Samhälle Opinion.

I våra förbund möter vi många som efter en stroke fått sina liv förändrade i grunden och som behöver livslång hjälp för att få det dagliga livet att fungera. En hjälp som inte alls är självklar att få. I dag drabbas många av våra medlemmar av ”otur i vårdlotteriet”. Sverige har kommit långt när det gäller den akuta strokevården, men den stora utmaningen för patienten kommer efter utskrivningen från sjukhuset.