Forskare visar hur Lou Gehrigs sjukdoms progression kunde försenas

• Datum: 17-02-14, Publicerad av peter.andersson@neuroforbundet.se
  • Källa: medicalnewstoday.com

Ett team av biomedicinska forskare har identifierat en molekyl som riktar en gen känt för att spela en avgörande roll i den snabba utvecklingen av amyotrofisk lateralskleros(ALS), som ibland kallas Lou Gehrigs sjukdom, den neurodegenerativa sjukdomen som påverkar motoriska nervceller - nervceller i hjärna och ryggmärg som länkar nervsystemet till de frivilliga musklerna i kroppen.

Forskningen sker på en musmodell för ALS, som syftar till att blockera genen, vilket ger ett viktigt steg för utvecklingen av nya behandlingar för att fördröja utvecklingen av ALS och eventuellt andra mänskliga sjukdomar.

Specifikt forskargrupp, ledd av Maurizio Pellecchia, professor i biomedicinsk vetenskap i School of Medicine vid University of California, Riverside, rapporterar i tidskriften Cell kemisk biologipå utformningen av 123C4, en molekyl labbet utvecklat som riktar sig mot EphA4 receptor, en gen i djurmodeller och hos människor som är effektiv för att fördröja progressionen av ALS.