La Trobe University forskare har utvecklat en världsnyhet diagnostiskt blodtest som kan förändra livet för människor med Parkinsons sjukdom

• Datum: 16-05-03, Publicerad av peter.andersson@neuroforbundet.se
  • Källa: latrobe.edu.au

För närvarande finns ingen klinisk biomarkörer test för Parkinson och det enda sättet att diagnosen är en neurologisk undersökning. Vid tiden patienter utvecklar symptom och genomgår testet, har ett stort antal viktiga hjärnceller redan förstörts.

La Trobe blodtestet gör det möjligt för läkare att upptäcka med oöverträffad tillförlitlighet onormal metabolism av blodceller hos personer med Parkinson, som gör det möjligt för dem att ge behandlingsalternativ mycket tidigare.

Den USA-baserade Michael J. Fox Foundation for Parkinsons Research (MJFF) och dess lokala finansieringspartner, Shake It Up Australien Foundation har beviljat La Trobe mer än $ 640.000 för att vidareutveckla den diagnostiska blodtestet. Testet kan vara tillgängliga för allmänheten i så lite som om fem år om tillräckliga extra medel kan höjas för dess snabba utveckling.

Uppskattningsvis 80.000 australier och mer än 6,3 miljoner människor i världen är drabbade av Parkinsons, som allvarligt kan försämra rörligheten och livskvalitet.

La Trobe professor i mikrobiologi Paul Fisher sade hittills har blodprov prövats på en liten testgrupp av 38 personer (29 med Parkinson och en kontrollgrupp av nio) med stor tillförlitlighet.

Läs hela nyheten på: http://www.latrobe.edu.au/news/articles/2016/release/world-first-blood-test-for-parkinsons