Bildcollage från Valjeviken

Reseberättelse från Valjeviken 21-24/9 2023

Resan söderut med Solbussen från Kalmar länstrafik och chauffören Mats utgick från
Västervik i arla morgonstund på torsdagen. På vägen ner hämtades medlemmar upp i
Oskarshamn och Kalmar, totalt 31 deltagare.

Vi anlände till Valjeviken vid Sölvesborg lagom till lunch. Solbussen är utrustad med lyftplatta för att alla gående, rullstolsburna eller de med gångsvårigheter ska kunna åka med.

Valjeviken är både folkhögskola, rehabiliterings-, kurscenter samt sport- och friskvårdsanläggning. Våra kursdagar handlade om “Aktiv rehabilitering utomhus”, att genom föreläsningar och aktiviteter prova på och få utökad kunskap om nya inspirerande miljöer för rehabilitering och träning av funktioner.

På programmet stod i år bl.a. att prova på segling. Bryggan var utrustad med lyft för att alla skulle kunna ta sig ner i segelbåten. Vi njöt också av en båttur med Tuffa Vivan som är en pontonbåt med plats för många i rullstol. Vi testade cirkelträning utomhus med en station som var frisbeegolf, en ny erfarenhet för de flesta. Jättekul! I en annan station fanns cyklar att testa som var anpassade för rörelsehindrade. Skogsbad var en annan vilsam övning som handlade om att öppna våra sinnen och vara medvetna i stunden. Stilla sittande yoga blev en skön start på lördagsförmiddagen.

Intressanta föreläsningar som vi lyssnade på handlade om “Balans mellan aktivitet och vila” samt “Lagar och rätt” där vi fick diskutera kring lagar vi har att förhålla oss till och att vi kan få hjälp av bl.a. Neuros juridiska rådgivare. Kurator Bengts föreläsning handlade om yttre och inre mentalisering. Inom psykologin innebär begreppet ”mentalisering” förmågan att förstå sina egna och andras tankar och känslor. Det handlar alltså om att förstå både sin egen och andras inre värld; vad det är som får mig att agera och reagera som jag gör, och vad det är som får andra att agera och reagera som de gör.

Johan från Neuro Kalmar instruerade och visade hur vi ska falla om olyckan är framme. Det gäller dock att träna många gånger i förväg så att rörelserna sitter. Johan pratade också om hur det är att leva med MS. Spontanteater var ännu en övning som Johan introducerade 😊

Naturligtvis åt vi gott, som alltid på Valjeviken, och som extra tillbehör bjöd föreningen även på korvgrillning och exotisk planka. Många nya kontakter knöts, skratt och intressanta samtal hördes lång väg 😊

Hemresan gick via IKEA Museum i Älmhult, en ny erfarenhet för många. Vi fick en utmärkt guidning kring hur Ingvar Kamprad började med försäljning i unga år och hur varuhusen utvecklats genom åren. Att se möbelutställningen väcker många minnen av hur våra barndomshem sett ut. God mat åt vi restaurangen och därefter fortsatte bussresan hemåt med många trötta och nöjda Neuromedlemmar.

Sammanfattningsvis vill jag tacka alla glada och härliga medlemmar som gjorde dagarna på Valjeviken till ett härligt minne. Vid pennan / Annette Ranvik

TACK vare att vi beviljats bidrag kunde vi erbjuda resan till subventionerat pris för våra medlemmar.

Bidrag har vi fått från: Familjen Kamprads Stiftelse, Neurofonden, SPSM (Specialpedagogiska skolmyndigheten) & Neuro Kalmar länsförbund.