Karavan med Jenny 20/8-23 Sundsvall Birsta City

Jenny Ljungberg stannade till hos oss i Medelpad på sin resa genom Sverige.

År 2011 diagnostiserades Jenny Ljungberg med MS, något som vände upp och ned på hennes tillvaro. Sedan dess har Neuroförbundet varit en viktig del av hennes liv. Till vardags arbetar Jenny inom skolan. Nu har hon gett sig ut på ett landsomspännande cykeläventyr med ett viktigt budskap. Målet med kampanjen är att öka medvetenheten om att över en halv miljon svenskar lever med en neurologisk diagnos samtidigt som vi samlar in medel till neurologisk forskning och Neuroförbundets verksamhet.

Cykelresan började i Kiruna den 7:e augusti. Därifrån tar hon sig till Skåne och Blekinge, för att sedan vända upp mot Stockholm. Totalt passeras cirka 40 lokala Neuroföreningar innan hon når sitt mål i Stockholm i samband med Polyneuropatidagen den 16 oktober.
Resan beräknas ta 70 dagar och sträcka sig över 300 mil.

I Sundsvall mötte vi upp och följde henne sista biten från Toyota center till Birsta city med en karavan av permobil, minicross och motorcykel.

Klicka för film på väg mot Birsta city

Stort tack till SMCC-Sundsvall Motor Cycle Club för att de ledde karavanen på ett föredömligt sätt.

Klicka för film framme vid Birsta city

Väl framme berättade vår ordförande Lars Molin om skvadern som upptäcktes i Medelpads skogar år 1874. Med en hares framdel och tjäders bakdel är den mycket skygg och sällsynt, har inte synts till sedan slutet på artonhundratalet då den flög iväg.

Lars överräckte glas graverade med en skvader till Jenny som minne från Neuro Medelpad.

Några av oss från Neuro Medelpad tillsammans med Jenny