Utflykt till Aspnäs

En solig dag i slutet på maj hade ett glatt gäng från Neuros föreningar i Uppland en härlig dag vid sjön Tämnaren!

Neuro Uppsala län ordnade en utflykt till naturreservatet Aspnäs i samarbete med Upplandsstiftelsen. Det finns många smultronställen med tillgänglig natur i Uppland och Aspnäs är ett av dem som nyligen gjorts i ordning med bland annat tillgängliga vägar och grillplatser.

Kultur och natur

Vi reste dit med Sundbergs anpassade buss med rullstolslyft och väl framme startade vi med en rundtur i Aspnäs gårdskyrka, en av de få kvarvarande gårdskyrkorna i Sverige. Kyrkan uppfördes i början av 1300-talet som privatkapell till godset Aspnäs. Genom århundradena har kyrkan fått fungera som både fårhus och spannmålsmagasin men efter renovering och återinvigning på 1900-talet är den nu i bruk som kyrka igen.

Efter en intressant guidning vandrade och rullade vi genom vackra beteshagar ner till Gåsholmen vid Tämnarens strand. Där avnjöt vi en god lunch vid de fina sittplatserna intill stranden. Några testade även det tillgänglighetsanpassade utedasset och det fick väl godkänt.

Våra guider från Upplandsstiftelsen berättade om hur de aktivt arbetar för att göra naturen i Uppland tillgänglig för fler, och om den fina naturen runt Tämnaren. Efter lunchen hade de ordnat en kort tipspromenad - med naturfrågor förstås - där vi fick lära oss en del om djur och växter i Uppland. Förutom att njuta av vackert väder och fin utsikt kunde de som ville ägna sig åt fågelskådning eller blomsterpillande. Efter en avslutande kaffe med rabarberkaka vandrade vi tillbaka mot bussen, så nöjda efter en härlig dag i vacker och tillgänglig natur!