Nu har du möjlighet att prova yoga (även sittande) med början

Fredag 2/2 (vecka 5) kl. 10.30-11.30   10 ggr (uppehåll v 13. 29/4)

Adress: Järngatan 2,  VARBERG

Sittande Yoga, Begränsad antal platser  (först till kvarn gäller)

Fredagar  10:30 -11:30  kostnadsfritt för medlemmar i Neuro Varberg- Falkenberg, övriga 1500:-.

Anmälan till varberg-falkenberg@neuro.se

På länken som följer finns mer info.

beasgongyoga.se

Vad är yoga?

Många tror att yoga bara handlar om avancerade fysiska positioner, helst utförda av personer med kroppar som gjorda av gummi. Men det fina är att yoga är så otroligt mycket mer – de fysiska positionerna är bara en del, och de behöver inte vara avancerade alls

Syftet med yoga

Yoga handlar kort och gott om att lugna hjärnan och sinnet genom olika tekniker. Syftet är att skapa inre ro, minska stress och släppa spänningar i kroppen. Yogan kan hjälpa oss att skapa en medvetenhet för att bli närvarande i nuet, med alla sinnen fokuserade. Vi övar upp vårt tålamod, blir mer lyhörda för oss själva och andra och kan bygga upp en inre trygghet. Det gäller att testa sig fram, lyssna inåt och gå på magkänslan. Med detta sagt är yoga självklart utmanande på många sätt, precis som det ska vara. Vi behöver utmaningar i livet för att växa och utvecklas. Det gäller bara att ta oss an dem med ett öppet sinne.

Effekter av yoga

Några av alla positiva effekter som yogan kan ge vid regelbundet utövande är:

• Skapa lugn både mentalt och fysiskt.
  • Minska stress.
  • Förbättra sömn.
  • Öka kroppsmedvetenheten.
  • Stärka självförtroendet.
  • Göra dig lugnare och gladare.
  • Ge en smidigare och rörligare kropp.
  • Stärka upp kroppens muskler och leder.
  • Förebygga skador.
  • Öka fokus.
  • Öka koncentrationsförmågan.
  • Öka cirkulationen i kroppen.

Vem kan utöva yoga?

Det kan låta som en klyscha – men yoga är verkligen för ALLA. Oavsett ålder, kön, storlek, skador eller funktionsnedsättningar finns det något för dig. Vad var och en av oss väljer att utöva, vilken yogaform och vilka tekniker vi använder oss av, beror helt enkelt på vad vi som individer behöver. Att känna in var kropp och sinne är just nu och vad de behöver för tillfället.