Almedalspremiär för seminarium om ridterapi som neurorehab

• Datum: 17-07-07, Publicerad av Håkan Sjunnesson
  • Nyhetsredaktör Håkan Sjunnesson / Reflex NeuroMedia

För första gången har det under Almedalens historia hållits ett seminarium om neurologisk rehabilitering på hästryggen. Den ägde dessutom rum i ATG:s paviljong och det måste ses som en seger för Neuroförbundet Dalarnas kamp för ridterapin som självklar rehabilitering. Lyssna på poddreportaget!

Lyssna på poddradioreportaget om neurorehabilitering på hästryggen som ägde rum i ATG:s paviljong på Almedalen 2017> (MP3-dokument, 10.2 MB)

Aktiv rehab och ridterapi är ett projekt som Neuroförbundet Dalarna drivit intensivt i ett par år och att ämnet nu lyfts i Almedalssammanhang, kan vara ett viktigt steg i processen att detta blir en självklar neurologisk rehabiliteringsmetod för den det passar i framtiden.

Peter Callings. Foto: Håkan Sjunnesson / NeuroMediaFör första gången har det under Almedalens historia hållits ett seminarium om neurologisk rehabilitering på hästryggen. Den ägde dessutom rum i ATG:s paviljong och det måste ses som en seger för Neuroförbundet Dalarnas kamp för ridterapin som självklar rehabilitering. Lyssna på poddreportaget
Veterinären Peter Callings, forskningschef på Stiftelsen Hästforskning

Pia Tillberg fysioterapeut. Foto: Håkan Sjunnesson / NeuroMedia Reflex Magasin
Pia Tillberg leg. fysioterapeut och ordförande för organisationen Hästunderstödda insatser Foto: Håkan Sjunnesson / NeuroMedia Reflex Magasin