Detta behöver göras för att E-hälsovården ska bli patientcentrerad

• Datum: 17-07-06, Publicerad av Håkan Sjunnesson
  • Nyhetsredaktör Håkan Sjunnesson / Reflex NeuroMedia

Det talas mycket E-hälsa, patientcentrerad vård och digitala lösningar som ska effektivisera vården så att läkarna kan få göra mer av det de är utbildade till; att ställa diagnoser och ordinera behandlingar. Men varför fungerar det inte? Lyssna på poddradioreportaget med fyra röster!

Lyssna på poddreportaget från detta Almedalsseminarium om hur den kommande vården ska bli patientcentrerad> (MP3-dokument, 9.1 MB)

Vården är den riktigt heta frågan i svensk politik för närvarande och också som ämne i Visby och Almedalen 2017. Och ett av flera seminarier under Almedalsveckan 2017 handlade om varför det är så svårt att få till en effektiv vård med digitala tidsbesparande lösningar och att patienten verkligen kommer i centrum för sin egen vård och behandling. I detta poddradioreportage tycker Neuroförbundets kanslichef Kristina Niemi, riksdagspolitikern Pernilla Gunther, Hjärt-Lungs ordförande Inger Roos och Hans Winberg generalsekreterare stiftelsen Leaning Health Care till om vad som behöver göras framöver åt den svenska vården.

Poddradioreportage och foto: Nyhetsredaktör Håkan Sjunnesson / NeuroMedia & Reflex Magasin

Neuroförbundets kanslichef Kristina Niemi. Foto: Håkan Sjunnesson
Neuroförbundets kanslichef Kristina Niemi som är farmaceut (apotekare) i grunden och därmed mycket kunnig i läkemedelsfrågor. Foto: Håkan Sjunnesson / NeuroMedia Reflex Magasin

Hans Winberg generalsekreterare stiftelsen Leaning Health Care . Foto: Håkan Sjunnesson / NeuroMedia Reflex Magasin