Grönt ljus för cannabis ett viktigt genombrott mot svår smärta

• Datum: 17-02-14, Publicerad av Håkan Sjunnesson
  • Nyhetsredaktör Håkan Sjunnesson/ NeuroMedia

-Detta är ett verkligt genombrott för patienter med så svår smärta att ingen annan smärtlindring hjälper. Nu måste den här behandlingen med cannabispreparat studeras noga och jämföras med placebopreparat i en blindstudie för vetenskaplig utvärdering, säger docent Claes Hultling. Hör poddradiointervjun!

NeuroPodden: Lyssna på poddradiointervjun med läkaren Claes Hultling om möjligheterna med cannabispreparat mot svåraste neuropatiska smärtan> (MP3-dokument, 11.7 MB)

Sedan tidigare är den här typen av Cannabispreparat för smärtlindring av svår neuropatisk smärta godkänt ibland annat våra grannländer Tyskland, Finland, Norge och Danmark. Nu har alltså Läkemedelsverket i Sverige gett tillstånd till två patienters läkare att skriva ut ett cannabispreparat på licens för att se vilken effekt det har på deras svåra neuropatiska smärta.

Cannasbis som inte ger rus

Läkaren Claes Hultling har med olika insatser funnits med i processen att påverka Läkemedelsverket att ge detta licenstillstånd. Han är noggrann med att framhålla att det här handlar om ett cannabisextrakt som inte ger en berusning utan enbart smärtlindring. Det intas oralt, alltså genom munnen.
De två patienter som Läkemedelsverket nu gett klartecken åt deras läkare att skriva ut det på licens, kommer att få det inom högkostnadsskyddet.

Håkan Sjunnesson / NeuroMedia

"Bra att Läkemedelsverket tillåter svår smärtlinding via cannabispreparat" Läs mer om Neuroförbundets ordförande Lise Lidbäck

Läs mer om den neurologiska forskningen som Neuroförbundet stödjer>

Bli medlem i Neuroförbundet och stödj opinionsarbetet för ett tillgängligt och användbart samhälle för alla>