Prisade sexsamtalet ”Ligga eller inte ligga – det är en fråga om assistans”

• Datum: 17-07-08, Publicerad av Håkan Sjunnesson
  • Nyhetsredaktör Håkan Sjunnesson / Reflex NeuroMedia

"Ligga eller inte ligga – det är en fråga om assistans" var den prisade Almedalsrubriken för ett viktigt seminarieämne, för alla som är inblandade i personlig assistans. DHR var arrangör och federationen Lika Unikas ordförande Maria Johansson var på plats. Poddradioreportage!

Klicka och lyssna på Neuropoddens reportage från det viktiga seminariet om sexualitet och assistans med fem deltagare> (MP3-dokument, 16.0 MB)

Sexualitet är ett samtalsämne som många tycker är svårt och känsligt att prata om, även när kroppsfunktionerna fungerar hyffsat problemfritt och "normalstört". Och för alla sexuella människor som är beroende av personlig assistans, är detta ofta än svårare att prata om och dessutom få det sexuella livet att fungera.
Sexologen Stefan Balogh, som medverkade i detta Almedalsseminarium hävdar med emfas att det måste bli ändring på det. Och vägen dit är att vi måste börja prata öppet om dessa livsviktiga frågor.

Sexologen Stefan Balogh. Foto: Håkan Sjunnesson / NeuroMedia

Sexologen Stefan Balogh ser sexualiteten med andra befriande ögon och vänder på svårigheterna. Poddradioreportage och foto: Håkan Sjunnesson / NeuroMedia & Reflex MagasinSeminariet om sex och assistans Almedalen 2017 Foto: Håkan Sjunnesson / NeuroMedia

Det var troligen för första gången ett seminarium hölls i Almedalssammanhang om sexualitet och personlig assistans och det arrangerades av organisationen DHR, (Delaktighet, handlingskraft och rörelsefrihet).
Rubriken på seminariet fick pris för bästa och mest underfundiga seminarierubrik, bland årets över 3000 seminarier under denna intensiva vecka i Visby, som NeuroMedia bevakade och Neuroförbundet medverkade på.

DHRs förbundssekreterare och kommunikatörFoto: Håkan Sjunnesson / Neuromedia

DHR:s förbundssekreterare Ken Gammelgård och tjänstgörande kommunikatör Janna Olzon och det var Janna som kläckte seminarierubriken: "Ligga eller inte ligga – det är en fråga om assistans", som fick förstapris för mest slagfärdiga seminarierubrik under årets Almedalsvecka.

Maria Johansson Lika Unika där neuroförbundet ingår.Foto: Håkan Sjunnesson neuroMedia

Maria Johansson är federationen Lika Unika som Neuroförbundet är medlem i och hon tycker att detta välbesökta seminarium var mycket viktigt.

Rasmus isakssonFoto; Håkan Sjunnesson / Neuromedia

Rasmus Isaksson DHRs förbundsordförande var nöjd med att deras viktiga seminarium lockade så många.
Tillgänglighetsarenan och DHR lanserade för övrigt i år en så kallad alternativ "pistkarta" över gatorna i Visby, som kan liknas vid pister, backar ner mot havet och Visby hamn. I flera fall väldigt svårframkomliga eftersom de förutom är branta också är kullerstenbelagda. Se pistkartan längst ner i denna reportageartikel!

'

Poddradioreportage och foto: Nyhetsredaktör Håkan Sjunnesson / NeuroMedia & Reflex Magasin

'

Läs mer om NeuroMedias rapportering och Neuroförbundets medverkan under Almedalsveckan 2017 och åren innan>