Massiv kritik mot förslaget att arbetsgivare ska betala mer sjuklön

• Datum: 16-06-09, Publicerad av Håkan Sjunnesson

Regeringens förslag om hälsoväxling - bland annat att arbetsgivare ska ta ett större ansvar för ersättningen till långtidssjukskrivna anställda, får massiv kritik.

Hör poddradioreportaget med röster efter debatten i Riksdagens andra kammare om vem som ska betala för den som är långtidssjukskriven. Medverkar gör Theresa Östman, Katarina Bäck, Jessica Eriksson och Lise Lidbäck> (MP3-dokument, 9.9 MB)

Neuroförbundets åsikter om samhällsfenomen efterfrågas och den 9 juni 2016 medverkade Neuroförbundets ordförande Lise Lidbäck i Riksdagens andra kammare, under det mycket välbesökta seminariet om situationen kring långtdssjukskrivna personers ersättning i framtiden. Lidbäck framförde skarp kritik och stor oro för många av Neuroförbundets medlemmar i framtiden, om regeringsförslaget skulle gå igenom. De skulle helt enkelt bli mycket svårare att få en anställning för personer vars hälsa är lite osäker, eftersom arbetsgivarna i förslaget ska stå för 25 procent av sjuklönen, utan tidsgräns.
Regeringen har lagt fram ett förslag att arbetsgivare ska ta ett mycket större ansvar för ersättning till långtidssjukskrivna anställda. Förslaget möts med massiv kritik. -Det här skulle slå mycket hårt mot personer med funktionsnedsättningar, hävdar Neuroförbundets ordförande. Hör poddradioreportaget! Foto: Håkan Sjunnesson / Neuroförbundet MediaNeuroförbundets ordförande passade på att lyfta fram en lösning på problemet och utmaningen att personer med funktionsnedsättning ska kunna jobba. Det handlar om den så kallade Flexjobbsreformen, som Neuroförbundet hämtat grunden till från Danmark. Grunden i den är att var och en ska få jobba 100 procent av sin förmåga och få 100 procents lön för det, även om det motsvarar en normal halvtidstjänst. Staten kompenserar sedan arbetsgivaren, som inte ska förlora något i systemet. Läs mer om Flexjobbsreformen>

Theresa Östman. Foto: Håkan Sjunnesson
Theresa Östman är VD för två mindre företag i VVS-branschen och hon medverkade under seminariet. Hon tycker att regeringens förslag är provocerande. Ett av hennes företag har idag en långtidssjukskriven anställd och det innebär stora ekonomiska problem med dagens system. I regeringens tänkta system skulle det innebära en omöjlig situation.

Katarina Bäck. Foto: Håkan Sjunnesson
Katarina Bäck jobbar med socialföräkringsfrågor på Svenskt näringsliv och ser inte heller regeringens förslag som vettigt, att arbetsgivarna skulle få ett mycket större ansvar att försörja långtidssjuka anställda.

Jessica Eriksson Stockholms läns landsting. Foto: Håkan SjunnessonJessica Eriksson skrädde inte orden i sin kritik mot regeringens förslag om sjuklön till långtidsarbetslösa betald av arbetsgivaren. Lyssna på henne i poddradioreportaget här ovan> (MP3-dokument, 9.9 MB)

Riksdagens andra kammare i riksdagshuset. Foto: Håkan Sjunnesson
Riksdagens andra kammare i Stockholm blev välbesökt under seminariet. Foto. Håkan Sjunnesson / Neuroförbundet Media

Läs mer om Neuroförbundets opinionsarbete>