Neuroförbundet och RBU kräver nödstopp för indragen assistans

• Datum: 16-10-11, Publicerad av peter.andersson@neuroforbundet.se
  • Peter Andersson & Håkan Sjunnesson / Neuroförbundet Media

Nyhetsrapporteringen har varit omfattande efter den tragiska händelsen när en av Neuroförbundet medlemmar avled på en offentlig WC i Malmö. 65 artiklar har publicerats i media om detta igår och idag, varav 51 artiklar om att handikapptoaletternas larmanordningar kanske är otillräckliga.
Kvinnan hade den neurologiska diagnosen MS, multipel skleros. Hennes funktionsnedsättning ökade och därför hade hon försökt få mer assistans. Istället hade hennes assistans beskurits av Försäkringskassan.

Neuroförbundet ordförande Lise Lidbäck, som Neuroförbundet ordförande Lise Lidbäck, som medverkade i Sveriges Radio P1 nu på morgonen är omskakad av allt som skett. Foto: Håkan Sjunnesson / Neuroförbundet Mediamedverkade i Sveriges Radio P1 nu på morgonen är omskakad av allt som skett.

RBU var först med att kräva nödstopp

-Vår systerorganisation RBU (Rörelsehindrade barn och ungdomar) var först med att för en månad sedan kräva ett nödstopp för nedskärningar i assistansen. Men de fick då kalla handen av ansvariga ministern Åsa Regnér.
-Nu är det en av våra medlemmar som avlidit och därför uppmärksammas frågan så stort. Förhoppningsvis inser ministern att regeringen måste ta till sig våra gemensamma krav om ett omedelbart nödstopp, säger Lise Lidbäck och fortsätter:
-Vi måste jobba gemensamt med denna fråga nu inom funktionshinderrörelsen och vi måste få de ansvariga i regeringen och på Försäkringskassan att tänka om i denna fråga. De 16.000 i landet som behöver ha personlig assistans, måste få ha den!

Kunde inte nå larmknapp

Den 55-åriga kvinnan som avled hade deltagit på en neurologikonferens anordnad av av Neuroförbundets. På hemvägen besökte den 55-åriga rullstolsburna kvinnan Hansagallerian i väntan på färdtjänsten och besökte där toaletten. Hon hade alltså inte någon personlig assistent med sig som hon haft tidigare i livet.
Inne på den låsta toaletten fastnade hon sedan i en hängande kroppsställning och kunde varken nå larmknappen eller ta sig loss för att komma ut.
Vakterna på shoppingcentret missade att kontrollera den låsta toaletten vid stängningsdags och först klockan tio dagen efter hittades hon död av en lokalvårdare.

Träffade kvinnan samma dag

Neuroförbundets ordförande Lise Lidbäck träffade kvinnan samma dag i Malmö på Neuroförbundets konferens om neurologi.
-Hon hade ingen assistent med sig, men ville så gärna gå på konferensen. Det är hennes mänskliga rättighet att få delta i samhällslivet. Det är regeringens skyldighet att tillse att landats medborgare, med de alla största behoven, får sina behov tillgodosedda.

Människor tvingas till utanförskap (P1 morgon)

Kvinna körs i rullstol över gatan i snövädret på Hornstull i Stockholm på tisdagen. Foto: Leif R Jansson/Scanpix.

Hör den döda kvinnans assistent berätta. Samtal med Anna-Lena Sörenson, riksdagsledamot för socialdemokraterna och vice ordförande i socialutskottet och Neuroförbundets ordförande Lise Lidbäck. Lyssna på intervjun - gå till Sveriges Radio P1 morgon den 11 oktober från klockan 07.15!

Kräver ministermöte och förändring

-Nu är det mer än nog! Vi kräver nu omedelbart ett möte med regeringen genom Barn-, äldre- och jämställdhetsminister Åsa Regnér, med ansvar för landets funktionshinderpolitik.
-I vårt land ska ingen behöva plikta med livet, ensam fast på en allmän toalett, bara för sin önskan om att ha samma livsmöjligheter som alla andra! Säger Lise Lidbäck, Neuroförbundets ordförande

Läs ordförande Lise Lidbäcks hela blogginlägg om denna händelse>

Läs mer om Neuroförbundets opinionsarbete>

Läs mer om den neurologiska diagnosen ms, multipel skleros i Neuroguiden>