Varför skall assistansberoende behöva vara rädda för Fk? SREkot rapporterar

• Datum: 16-12-02, Publicerad av Håkan Sjunnesson
  • Peter Andersson & Håkan Sjunnesson / NeuroMedia

Idag rapporterar Sveriges Radios ekoredaktion om mångas rädsla att förlora sin assistans. Bland annat Kick Storm Malmgren, som är orolig över att bli av med sin assistans på grund av försäkringskassan ändringar i praxis. Neuroförbundets ordförande Lise Lidbäck är inte förvånad:
-Jag märker stor rädsla bland många av våra medlemmar och det är mycket oroande!

Neuroförbundets medlem Kick Storm Malmgren har multipel skleros, ms sedan många år och har fått en allt större funktionsnedsättning och har därför stort behov av personlig assistans.
-Jag är orolig säger Kicki Storm Malmgren till Ekots reporter och fortsätter:
-En kvinna dog ensam på en offentlig toalett i Malmö eftersom hon inte hade någon möjlighet till assistans under helgerna längre, på grund av neddragning från försäkringskassan. Fruktansvärt, tycker Kicki, som behöver hjälp med det mesta för att få vardagen att fungera. Hon har nu 17 timmars assistans om dygnet!

Forskare ser oroande risker

I Sveriges Radios reportage intervjuas vidare Therese Bäckman, doktor i offentlig rätt vid Göteborgs universitet, om vad som gäller och varför frågan seglat högt upp på dagordningen. Hon ser riskerna att personer som skall omprövas blir av med personlig assistans eller får minskad assistans och menar att utvärdera assistansens är en sak och att skära i den en annan.

Över 300 har förlorat assistans 2016

Dessutom är Lise Lidbäck, ordförande för Neuroförbundet intervjuad och hon har sett att runt 300 personer förlorat sin assistans i år helt eller delvis och hon tror att det snart kommer att bli ännu fler fall:
– Jag märker att det är en ökad rädsla, en ökad osäkerhet, jag kommer i kontakt med många, många fler i dag som uppger att de är rädda för att förlora sin assistans eller att de faktiskt de facto har gjort det utan att deras behov har förändrats. De kan förlora timmar eller hela sina assistans.
– Deras sjukdom kan vara oförändrad eller till och med sämre men domstolspraxis gör att man gör bedömningarna annorlunda, säger Lise Lidbäck och fortsätter:

Lise lidbäck Neuroförbundets ordförandeLandsomfattande manifestation den 3 december

-Därför är den stora manifestationen för bevarad assistans i morgon lördag den 3 december mycket viktig. Funktionshinderrörelsen gör gemensam sak klockan 13.00 på över 20 orter i Sverige och jag ska medverka och tala på Norra Bantorget i Stockholm, säger Lise Lidbäck.

Här kan du lyssna på Sveriges Radios reportage den 2 december 2016:

SR Ekot i dag - Varför skall assistansberoende vara rädda för försäkringskassan?