Neurodagen 2011

• Datum: 11-07-01, Publicerad av peter.andersson@nhr.se

Tema: Att leva med neurologisk sjukdom är genomförd.

Konferens i Stockholm:
"Allt var intressant, svårt välja ut något"

"Blandat och bra program. Alla föredrag var intressanta. Svårt att välja ut något bättre eller sämre. Det starkaste var nog paret som berättade om sina liv efter olyckan. Att alla drabbas, även anhöriga".

Det var kommentarer från några av de 300 deltagarna som deltog på Neurodagens konferens i Stockholm, med titeln: "Att leva med neurologisk sjukdom. Möt de skarpaste hjärnorna". Konferensen anordnades av Neurologiskt Handikappades Riksförbund, som en av många aktiviteter runt om i landet under perioden mellan 22 september till 2 oktober.

Deltagare som lyssnar till föredrag på neurokonferensen 2011

Syftet med Neurodagen är att under en koncentrerad period uppmärksamma allmänhet och beslutsfattare på levnadsvillkor för personer som lever med olika neurologiska diagnoser, men också att sprida information om allt positivt som händer inom neurologisk forskning. Neurodagen ingår i förbundets fleråriga kampanj för att förbättra neurosjukvård och rehabilitering, vilket kan höja livskvalitén för alla som lever med neurologiska sjukdomar och funktionsnedsättningar.

På konferensen i Stockholm fick deltagarna lyssna på föredrag av ledande experter inom neurologi, rehabilitering, smärtvård och neuropsykologi. Dessutom delade ett gift par med sig av sina erfarenheter under rubriken "En bruten nacke. Två människor. Tre liv" och artisten Petra Mede berättade om sina erfarenheter av att leva med ständigt smärta under rubriken "Från färdtjänst till glitter".
Lyssna gärna på föredragen igen och ta del av intervjuer med de medverkande.

Stipendier på 1 milj kronor delades ut

Neurodagen i Stockholm avslutades med utdelning av tre stipendier från NHR-fonden, på sammanlagt 1 milj kronor:

500 000 tilldelas Dr Åsa Petersén, med sin forskargrupp vid Institutionen för experimentell medicinsk vetenskap, Lunds universitet. Petersén tilldelas priset för deras forskning om Huntingtons sjukdom och sjukliga förändringar i hjärnans hormoncentral hypotalamus. Läs mer och se intervjun

250 000 tilldelas Dr Jonathan Gilthorpe, med team, vid institutionen för neurovetenskap i Umeå. De får stipendiet för studier av sjukdomsförloppet för personer med ALS.
Läs mer och se intervjun

250 000 tilldelas Maja Jagodic, vid institutionen för neurovetenskap på Karolinska Institutet. Hon tilldelas priset för hennes forskning om genetik och inflammation i nervsystemet

Deltagare i vimlet:

"Blandat och bra program"

- Det var ett mycket blandat och givande program under hela dagen, alla föreläsare var mycket bra och proffsiga. Det starkaste var nog ändå det gifta paret som berättade om sitt liv efter makens olycka. Hur alla faktiskt blir drabbade, även anhöriga.

- Det var ett mycket blandat och givande program under hela dagen, alla föreläsare var mycket bra och proffsiga. Det starkaste var nog ändå det gifta paret som berättad om sitt liv efter makens olycka. Hur alla faktiskt blir drabbade, även anhöriga.
Det tyckte från vänster Marianne Edvardsson och Carina Nelson Granath, båda deltagare från Stockholm.

"Kanske kan jag få lite tips"

-Detta är kempebra! Det som lockade mig hit var konferensens rubrik "Att leva med neurologisk sjukdom". Kanske jag kan få lite tips idag, säger Gro Anita Evensen som tillsammans med sin vänninna Siw Adolfsson, båda NHR:are från Årjäng, som bestämt sig för att åka till Stockholmskonferensen.
Detta är kempebra! Det som lockade mig hit var konferensens rubrik
- Vi gör en kul grej av detta samtidigt och passar på att gå på sta'n i morgon, kanske shoppa lite, tillägger Siw.

"Mycket att diskutera efteråt"

Wiveca Blomkvist, NHR:s diagnosombud för als, Stockholm samtalar med Fia Gunnarsson, diagnossjuksköterska på NHR:s kansli.

NHR Kungsbacka: "Det är bara positivt alltihop. Vi nådde verkligen ut!"

- Det blev väldigt lyckat. Vi fick närmare 225 deltagare på vår föreläsningskväll med Louise Hoffsten, berättar Kent Stenhammar, kanslist på NHR Kungsbacka.
- Louise var på strålande humör och nådde verkligen publiken med sin föreställning, där hon både berättade om sitt liv, läste ur sin bok "Blues" och spelade munspel.
- Vi vill ju nå ut och berätta om att NHR finns och det lyckades vi med. Det känns bara positivt alltihop.Läs mer

NHR Kalmar län: "Det blev bra stuns till slut"

-Vi stod innanför köpcentrets mest frekventa entré i Färjestaden, vid Kalmar sund.Vi stod innanför köpcentrets mest frekventa entré i Färjestad, vid Kalmar sund. Där bjöd vi på karameller, lockade besökare att lösa gåtor och rebusar och delade ut informationsmaterial av alla slag. Dessutom sålde vi nyckelpigor
Där bjöd vi på karameller, lockade besökare att lösa gåtor och rebusar och delade ut informationsmaterial av alla slag. Dessutom sålde vi nyckelpigor, CD-skivor med Louise Hoffsten och medicinsk yoga, berättar Monika Brinkenfeldt, NHR Kalmar län. Hon tillägger att det var mycket folk som passerade, eftersom "skördefesten" pågick vid denna tidpunkt, ett stort evenemang på Öland som lockar många besökare, långt utanför länets gränser.
- Det har varit mycket förberedelser med annonsering och planering, och det blev bra till slut. Dessutom hade vi som stod där väldigt roligt tillsammans med alla vi träffade.

NHR Mark: Välbesökt monter på Skene lasarett

-Den 28 september var NHR i Mark på Skene Lasarett och lämnade information till förbipasserande, berättar Kicki Staffas, NHR Mark.
Den 28 september var NHR i Mark på Skene Lasarett och lämnade information till förbipasserande.
-Vi var tre medlemmar från föreningen som stod hela dagen i fina röda västar och lämnade ut informationsmaterial, nyckelpigor, reflexer, kundvagns poletter, godis och frukt. Även personal från stroketeamet på lasarettet kom och informerade om sitt arbete.
- Många medlemmar från föreningen besökte montern, liksom allmänheten. Tidvis var det nästan svårt att hinna svara på alla frågor. Vi lyckades också värva nya medlemmar.