Det som händer i Almedalen stannar inte i Almedalen!

• Datum: 16-07-11, Publicerad av peter.andersson@neuroforbundet.se

Så var Almedalsveckan över för den här gången. För min egen del blev det tredje året i följd och för varje år blir vårt deltagande i debatten alltmer intensiv. Vi har debatterat, nätverkat, samtalat och knutit många viktiga kontakter som vi kommer att arbeta vidare med i höst.

För min egen del rivstartade jag veckan på måndagen med mycket intressanta diskussioner i ett seminarium anordnat av SMER (Statens medicinsk-etiska råd). Ämnet för dagen var "obeprövade metoder i sjukvården – dags för etisk uppstramning?" Tidningen Dagens Medicin fanns på plats och skrev en artikel: http://www.dagensmedicin.se/artiklar/2016/07/04/ser-fara-for-okad-anvandning-av-obeprovade-metoder/

Sedan väntade "LSS i fokus" som anordnades av NFSD (Nationella Funktionen för Sällsynta Diagnoser) och Stiftelsen Ågrenska: http://www.nfsd.se/Om-oss/Press-informationsmaterial/Pressmeddelande/nfsd-och-agrenska-i-almedalen/med-lss-i-fokus/

Efter en snabb lunch väntade seminarium om Regeringens förslag "Hälsoväxling" som handlar om medfinansiering i sjukförsäkringen. Seminarinariet filmades: http://www.svenskhandel.se/aktuellt-och-opinion/almedalen2/filmade-seminarier/tv-hjalper-medfinansiering-sjuka-eller-far-det-foretagens-kostnader-att-spara-ur/

Dagens diskussioner avslutades med hur vi bäst kan skapa personcentrerad vård i ett mingel anordnat av Sveriges Arbetsterapeuter och Fysioterapeuterna.

En typisk dag under Almedalsveckan med andra ord. Du kan läsa mer om våra övriga aktiviteter på vår hemsida och på Facebook.

Att marknadsföra och synliggöra vårt förbund är en mycket viktig uppgift. Målsättningen är alltid densamma – att synliggöra neurologins problematik och möjligheter. Inte minst är det också viktigt att visa på hur det är att leva med en neurologisk diagnos. Få känner till att en av tre kommer att få anledning att behöva söka en neurolog under sin livstid och att kostnaderna för neurologiska sjukdomar och diagnoser är högre än kostnaderna för all cancer, hjärt och kärlsjukdomar och diabetes totalt. Därför är det så oerhört viktigt att alla får tillgång till de effektivaste behandlingarna, tillgång till rehabilitering, personlig assistans, hjälpmedel och annat som underlättar livet och tillvaron.

Nu väntar några sköna veckor då batterierna skall laddas för en spännande höst. Förbundskansliet kommer att hålla stängt 18/7 – 31/7.

Jag vill också passa på att önska dig en fortsatt riktigt skön och härlig sommar och på återseende igen i mitten av augusti!

Lise Lidbäck Neuroförbundets ordförande seglar en 2:4

Soliga hälsningar Lise