En blåmes som öppnar näbben mot en annan blåmes. Foto.
Neuroförbundet deltar i debatten. Foto: Pixabay.

Så tycker vi

Neuroförbundet är en intresseorganisation för människor i Sverige som lever med neurologiska diagnoser eller symtom samt deras familjer och närstående.

Vi deltar gärna i debatten, svarar på remisser och publicerar egna rapporter och yttranden - närhelst det berör våra medlemmar.

Innehållsansvarig: Alfred Skogberg

2023-06-22

Region Skåne vill inskränka möjligheten till rehabilitering i varmt klimat

Nu protesterar föreningarna i Neuro Skåne mot inskränkningarna när det gäller rehabilitering i varmt klimat.

2023-05-23

Vår nya Neurorapport 2023 bör läsas av många

Neuroförbundet är nu i Göteborg och ska delta i Hjälpmedelsriksdagen samt Vitalis. Hjälpmedelsriksdagen är ett nationellt möte för att synliggöra vikten av en välfungerande hjälpmedelsförsörjning. Vitalis är Nordens ledande e-hälsomöte med mängder av föreläsningar och möten.

2023-03-29

Kommunala riktlinjer snävar in rättigheter

Förra veckan deltog Neuroförbundets juridiska rådgivare Maria Lillieroth på webbinariet "Kommunala riktlinjer inom LSS - en uppföljning". Föredraget visade på hur kommuner arbetar med riktlinjer för LSS-insatser och hur dessa riktlinjer ofta begränsar möjligheter och rättigheter för personer i behov av insatser via LSS. Webbinariet arrangerades av Autismförbundet.

2023-03-29

Rätten till kognitions- och kommunikationshjälpmedel måste säkerställas

Socialstyrelsens nationella hjälpmedelsstatistik visar redan att tillgången är ojämlik över landet, skriver Logopedförbundet och Sveriges arbetsterapeuter tillsammans med Neuroförbundet och en rad andra patientorganisationer Altinget debatt.

2023-03-21

Delar med sig av medlemmarnas erfarenheter

Nyligen fick vår juridiska rådgivare Maria Lillieroth tillfälle att presentera den bild som våra medlemmar ger oss om läget och vilka problem som är vanligast förekommande.