En blåmes som öppnar näbben mot en annan blåmes. Foto.
Neuroförbundet deltar i debatten. Foto: Pixabay.

Så tycker vi

Neuroförbundet är en intresseorganisation för människor i Sverige som lever med neurologiska diagnoser eller symtom samt deras familjer och närstående.

Vi deltar gärna i debatten, svarar på remisser och publicerar egna rapporter och yttranden - närhelst det berör våra medlemmar.

Innehållsansvarig: Alfred Skogberg

2023-01-10

Tillgången till rehabvård efter stroke är ojämlik

Det kommunala och regionala självstyret gör att det kan bli olika tolkningar och tillämpningar av nya vårdförloppet, skriver Lise Lidbäck, Neuro, och Carina Petersson, Strokeförbundet på Dagens Samhälle Opinion.

2023-01-02

Förskrivare behöver mer utbildning om kommunikationshjälpmedel

Det behövs även fortbildning om kommunikationshjälpmedel bland yrkesverksamma logopeder och arbetsterapeuter, skriver Magnus Andén, Riksföreningen JAG, och Lise Lidbäck, Neuro, i en debattartikel i Dagens Medicin.

2022-12-20

Ska höjningen av garantinivån gå rakt ner i den kommunala kassan igen?

Den första januari 2023 höjs prisbasbeloppet - och därmed också aktivitets- och sjukersättningen - för att kompensera för inflationen. Ska stora delar av även denna höjning gå rakt in i den kommunala kassan? Det skriver Funktionsrätt Sverige (där Neuro ingår) i ett öppet brev till socialförsäkringsminister Anna Tenje.

2022-12-05

Gör som Norge – gör funktionsrättskonventionen till lag

Norge kommer att skriva in FN:s funktionsrättskonvention i landets lagar. En rad aktivister och ideella organisationer (däribland Neuro) kräver att Sverige följer den norska regeringens exempel.

2022-12-05

Föräldraskap på (o)lika villkor

I lördags släppte RFSU och Funktionsrätt Sverige (där Neuro är medlemmar) en rapport: “Föräldraskap på (o)lika villkor - föräldraskap och funktionsnedsättning i dagens Sverige”. En rapport som bygger på intervjuer med personer som har funktionsnedsättning som beskriver sina erfarenheter av att bilda familj och skaffa barn.